Yılbaşı Sofralarının Çekiciliğine Kapılıp Sağlığınızı Riske Atmayın

Eklenme Tarihi: 30 Aralık 2015, Çarşamba, 10:49
Son düzenleme: 04 Ocak 2016, Pazartesi, 11:36
Yılbaşı Sofralarının Çekiciliğine Kapılıp Sağlığınızı Riske Atmayın

Yılbaşı gecesi deyince gözümüzde canlanan tanıdık görüntülerden biri de; görkemli yılbaşı sofraları… Her çeşit kuruyemiş, cips, sıcak-soğuk içecekler, etli yemekler, zeytinyağlılar, tatlılar, meyveler, salatalar derken, gecenin ritmine kapılıp zayıflamak için yaptığınız rejimler, korunduğunuz mide hastalıkları, kalp hastalıkları kısaca; düzenli ve sağlıklı beslendiğiniz koca bir yılı sil baştan yaşamak zorunda kalmayın.

Yeni yıla sağlıkla girmek için, yılbaşı sofralarınızda sağlığınıza tehdit oluşturmayan, alternatif menüler ve sağlıklı beslenmenin altın kurallarını Yakın Doğu Üniversitesi Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Gültaç Dayı sizler için paylaştı.

Yakın Doğu Üniversitesi Basın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü’ne açıklamalarda bulunan YDÜ Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Gültaç Dayı şöyle devam etti; Yılbaşı gecesinde her şeyi belirli bir ölçüde tüketmek ve sağlığımıza tehdit oluşturmayacak gıdaları tercih ederek geceyi sonlandırmak en doğrusu. Bunun için geceye hafif ve mideyi yormayacak besinlerle başlamak gerekiyor. Çorba başlangıç için en doğru seçenektir. Ardından ana yemek yerine salatalar, zeytinyağlılar gibi, sindirimi kolay yiyeceklerle devam edilmelidir. Ana yemekteyse özellikle et ve et yemekleri ve aşırı yağlı gıdalar mümkün olduğunca az tercih edilmelidir. Ayrıca lif ve su oranı yüksek, şeker, yağ ve kalorisi az olan sebzeler tüketilmeli, bol meyve tercih edilmelidir. Tatlılar da hemen yemeğin üzerine değil birkaç saat sonra ara öğün gibi tüketilmelidir.

Gün İçinde Beslenmemizle İlgili Dikkat Edilmesi Gerekenler

Yılbaşı akşamı nasıl olsa fazla yemek yeneceği fikri ile gündüz hiçbir şey yememek en büyük yanlışlardan biridir. Çünkü akşama kadar çok fazla acıkacağınız için kontrolsüz bir şekilde yersiniz ve vücudu da depolama eğilimine sokarsınız. Aç kalan bir vücut aldığı besinleri yakmak yerine bir sonraki açlıkta kullanmak üzere depolamak ister. Bu nedenle, güne kahvaltıyla başlamak çok önemlidir. Hafif bir öğle yemeği ve ara öğünlerle akşama hazırlık yapılabilir. Aralarda meyve tercih edilebilir. Öğle yemeğinde çorba, hafif bir sebze yemeği, yoğurt ve çok az pilav/makarna veya 1-2 dilim ekmek tercih edilebilir. Bisküvi, kurabiye, poğaça tarzı atıştırmalardan uzak kalın çünkü sizi daha çok acıktıracaktır.

Yılbaşı Sofralarının Çekiciliğine Kapılıp Sağlığınızı Riske Atmayın

Aç Karnına Alkol Tüketmeyin

Yılbaşı akşamı en önemli konulardan biri de alkol tüketimidir. Bir kutlama akşamı olduğu için ve yemek masasında uzun kalındığı için alkol de yemek kadar fazla tüketilmektedir. Hem yemek hem alkol kaçtığında kalori çok artacaktır ve yılbaşı gecesi sonrası baş ağrısı, yorgunluk, mide ağrıları, bulantı, kusma, ağırlık hissi de ortaya çıkacaktır. Alkol alırken rakı, votka, viski gibi yüksek alkollü olanların yerine şarap, şampanya veya bira gibi düşük alkollü türler tercih edilebilir. Kadınlar için en fazla 2 kadeh erkekler için de en fazla 3 kadeh gibi bir sınırlama faydalı olacaktır. Yılbaşı gecesi aç karnına alkol almayın. Aç karnına tek başına alınan alkol kan şekerinizin hızlı bir şekilde yükselip sonra hızlı bir şekilde düşmesine neden olur. Alkollü içecekleri yemekle birlikte gece boyunca yavaş yavaş tadına vararak alın. Yemeklerle birlikte tüketilen alkol, kana daha yavaş karışır.

Su Tüketmeyi İhmal Etmeyin

Su tüketimi hem yılbaşı akşamı hem de ertesi gün için mutlaka arttırılmalıdır. Yılbaşı akşamı sofrada ara ara, yudum yudum su içmek hem tokluk hissini arttırır, hem de sindirim kolaylığı sağlar. Midenin çalışmasına ve yorulmamasına yardımcı olur.

Tatlı Tüketiminize Dikkat Ediniz

Şerbetli hamur tatlılarının yerine, sütlü tatlıları veya meyve tatlılarını, 1 porsiyonu geçmeyecek şekilde tercih edebilirsiniz. Tatlı yerine meyve tüketmeyi tercih edin.

Meze Tercihlerinize Dikkat Edin

Mezelerinizde yoğurtlu, haşlanarak veya ızgara şeklinde hazırlanmış, az miktarda yağ içeren (tercihen zeytinyağı), sebze veya meyve içeren seçenekleri tercih edin. Mayonez veya krema içeren, kızartılarak hazırlanmış, hazırlandıktan sonra birkaç gün bekletilmiş mezelerden kesinlikle uzak durun. Çok tuzlu ve fazla kavrulmuş kuruyemişlerden özellikle uzak durun. Beyaz leblebi, diğerlerine göre oldukça masum bir seçenek. Tercih edebilirsiniz. Bunun haricinde; kuru üzüm, kuru kayısı, kuru erik, kuru dut, badem, fındık gibi yemişleri içkinizin yanında tercih edebilirsiniz. Ama tüketeceğiniz miktarlara dikkat edin.

Yemek Saatine Dikkat

Yılbaşı yemeğinin saatini iyi ayarlayın. En geç 20:30 saatlerinde yemeğe oturmuş olun; yemeğinizin 22:00 gibi bitmiş olmasına dikkat edin (bu saat yatış saatinize de bağlı olarak değişebilir). Bu saatten sonra taze veya kuru meyve haricindeki besinleri tüketmemeye gayret edin.

Örnek Yılbaşı Menüsü

Ana Yemek:

Yeni Yıl Çorbası (içerisinde her çeşit tahıl bulunan)
Fırında Hindi (az miktarda iç pilav ile yılbaşı hindisi)
Yılbaşı Salatası (Bol roka, 1 büyük nar, 1 portakal, 1 yemek kaşığı zeytinyağlı, bol limon ilaveli)

Mezeler:

Zeytinyağlı Enginar
Domatesli Acılı Ezme
Semizotu Salatası
Humus (az yağlı)
Haydari (yağ ilavesiz)
Maydanoz Salatası
Beyaz peynir (az yağlı)

Tatlı:

Meyveli veya sütlü tatlı
İçki Alkolsüz:
Meyve kokteyli

Alkollü:
Beyaz, Rose veya Kırmızı Şarap

Ekmek:
Tam tahıl taneli veya çavdarlı seçenekler

Haber Videosu