Sağlıklı Beslenme için Besinleri Hazırlama ve Pişirme Yöntemleri

Eklenme Tarihi: 14 Ocak 2016, Perşembe, 16:08
Son düzenleme: 15 Ocak 2016, Cuma, 18:24
Sağlıklı Beslenme için Besinleri Hazırlama ve Pişirme Yöntemleri

Yakın Doğu Üniversitesi Hastanesi Diyetsiyeni Emete Özgüryay, Sağlıklı Beslenme için Besinleri Hazırlama ve Pişirmenin Önemi Konusunda Bilgiler Verdi; “Besinleri hazırlama ve pişirme ilkelerine dikkat ederek pişirmek; hem besin kayıplarını önlemede hem de oluşabilecek besin zehirlenmelerini en aza indirgemede anahtar rol görevi oynamaktadır”dedi.

Yakın Doğu Üniversitesi Basın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü’ne açıklamalarda bulunan Yakın Doğu Üniversitesi Hastanesi Diyetisyeni Emete Özgüyay, sağlıklı ve lezzetli yemekler pişirmek için mutlaka aşçı olmanıza ya da çeşitli pahalı pişirme aletleri kullanmanıza ihtiyacınız yok dedi.

Özgüryay şöyle devam etti;  Yemeklerinizi hazırlarken temel olarak, doğru pişirme yöntemlerini kullanarak sağlıklı ve besleyici yemekler pişirebilirsiniz.  Yemeklerinizi lezzetlendirmek için çok fazla miktarda yağ ve tuz eklemek yerine, çeşitli sebze ve baharatlara daha fazla yer verebilirsiniz.

Besinlere uygulanan hazırlama ve pişirme yöntemleri, onların besin değerini artırabilir ya da azaltabilir.  Bunlara birkaç örnek vermek gerekirse;

  • Yumurta çiğ tüketilmemelidir.  Yumurtanın etrafının yeşillenecek kadar hızlı ateşte ve uzun sürede pişirilmesi protein değerini ve lezzetini azaltmaktadır.
  • Yoğurdun yeşil suyunun dökülmesi ile vitamini kaybolmaktadır.
  • Kuru fasülye, nohut, mercimek gibi besinler iyi pişirildiği zaman sindirimi kolaylaşırken, protein değeri de artmaktadır.
  • Sebzeleri yemeği pişirmeden hemen önce doğrayın, doğranıp bekletilen sebzelerde vitamin kayıpları olur.
  • Meyvelerin yenilebilen kabuklarını soymayın, eğer gerekli ise ince soyun.  Birçok sebze ve meyvenin vitamin ve minerali kabuğunda ve kabuğunun hemen altında bulunur.
  • Dilimlenmiş meyveleri ve taze meyve sularını, vitamin kayıplarını önlemek adına hemen tüketin.
  • Et, tavuk, balık gibi yiyecekleri mangal, tütsüleme vb. yöntemlerle ateşe çok yakın tutarak pişirmeyin!  Bu şekilde pişirilen etlerde protein ve vitamin kaybı olurken, kanser yapıcı bazı maddelerin oluşumuna da yol açar.
  • Yiyeceklerinizi tavada ve fritözde kızartmayın!  Bunun yerine daha sağlıklı pişirme yöntemleri olan ızgara yapmayı, fırında veya buharda pişirmeyi, sotelemeyi ve haşlamayı tercih edin.
  • Etlerinizi yağsız seçin!  Etin yanında patates kızartması veya pilav yerine, salata ve haşlanmış sebzeyi tercih edin.  Et yemeklerine yağ koymayın, etin kendi yağı yeterlidir.
  • Sütlü tatlı yaparken, süt, un ve şeker birlikte pişirildiğinde şeker, süt ocaktan indirilmeye yakın eklenmelidir.
  • Dondurulmuş besinler, özellikle etler, buzu çözdürüldükten sonra yeniden dondurulmamalıdır.
  • Çözdürme işlemi, oda sıcaklığında, soba, radyatör üzerinde ve altında, hafif ateşte veya güneşli yerlerde yapılmamalı, buzdolabının alt raflarında bekletilerek yapılmalıdır.
  • Çözdürülmüş besinler bekletilmeden pişirilmelidir.
  • Kurubaklagillerin iyi pişmelerini sağlamak için 8 – 10 saat ön ıslatma işlemi uygulanmalıdır.  Islatma suyu dökülebilirken, haşlama suyunun dökülmesi besin değerini azaltmaktadır.

Haberin Videosu