Dersler

BİRİNCİ YIL

I. Yarıyıl

Kodu Dersin Adı T U K AKTS
AİT101 Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi 1 2 0 2 2
BİL101 Bilgisayar I 3 0 3 3
İNG101 İngilizce I 3 0 3 3
SMO101 Tıbbi Terminoloji 2 0 2 3
SMO105 Temel Matematik 3 0 3 3
SMO109 Temel İlk Yardım 3 0 3 3
SMO111 Temel Anatomi 3 0 3 4
YBT101 Yaşlı Bakım İlke ve Esasları 1 3 3 5 7
TUR101 Türk Dili 1 2 0 2 2
Toplam Kredi 24 3 26 30

AIT 101 Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi 1
İnkılabın tanımı ve Türk İnkılabı, Osmanlı Devleti’nin yıkılışı, Milli Mücadele Dönemi, Milli Mücadele Döneminde yapılan savaşlar, kongreler, devletlerle olan ilişkiler ve yapılan anlaşmalar. Batı kültürleri ile Türk kültürünün karşılaşması sonucu ortaya çıkan siyasi, ekonomik, kültürel ve sosyo-psikolojik problemler karşısında çözülmeye ve yıkılmaya başlayan Osmanlı devletinde çözüm arayışları çerçevesinde yapılan reform hareketleri ve İmparatorluktan milli devlete geçiş sürecinde yaşanan siyasi olaylar ile Mustafa Kemal Atatürk’ün liderliğinde verilen Milli Mücadele sonucu Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun ele alınması

TUR 101 Türk Dili 1
Dil nedir ? Dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi. Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk dilinin tarihi devreleri. Türkçede sesler ve sınıflandırılması, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar. Türkçenin yapım ekleri ve uygulaması, kompozisyonla ilgili genel bilgiler. Kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması. Dilekçe ve özgeçmiş yazımı. İmlâ ve noktalama.

ING 101 İngilizce
Türkçe bölümler için dizayn edilmiş İNG 101 dersi öğrencilere İngilizcenin konuşulduğu ortamlarda bulundukları zaman günlük hayatta sık karşılabilecekleri diyalogları ve içeriklerini anlama ve karşılık verme becerilerini kazandırmaya önelik bir derstir. Kendisini ve ailesini tanıtabilmr; Yakın çevresinde olan nesnelerin isimlerini bilme, tarifini anlayabilme; Rutin olarak aktiviteleri anlayabilme, seçebilme; bazı mobilyaları isimlendirebilme yapılan bir ev tarifini anlayabilme

BİL 101 Bilgi Teknolojileri
Bilgi ve iletişim teknolojileri ve etkin kullanımı, Öğrencilerin ihtiyaç duyabilecekleri bilişim teknolojileri konusunda farkındalık ve kullanabilme düzeyini arttırmaktır.

SMO 109 Temel İlk Yardım
İlk yardım dersine genel bakış. İlk yardımda temel kavramlar, normal vital bulgular ve bulguların değerlendirilmesi, İleri ve sürekli yaşam desteği. Özel durumlarda (kazalar, kanamalar,zehirlenmeler, sırasında yaralanmalarda/ zehirlenmeler ) öğrencileri bilgilendirmeyi amaçlayan temel bir derstir. Kaza ve yaralanma durumlarında müdahalede bulunanların, ilkyardım eğitimi almış olmaları, yaşamın sürdürülmesinde, sakatlanmaların önlenmesinde ve iyileşme sürecinin kısaltılmasında belirleyici rol oynamalarını sağlamaktır.

SMO 105 Temel Matematik
Bu dersin amacı öğrencilerin soyut düşünme yeteneğini geliştirmek ve sosyal bilimler ile ilgili matematik problemleri analiz etmek için bir matematiksel altyapı vermektir

SMO 111 Temel Anatomi
Anatomiye giriş dersi olup, iskelet ve kas, solunum, dolaşım, sindirim, sinir, endokrin, boşaltım ve üreme sistemlerini oluşturan temel anatomik yapı ve kavramların öğretildiği temel derstir. Bu dersi alan öğrenciler;

  • İskelet ve kas sistemi anatomisi: kemik, kas, eklem ve genel bilgiler, üst ve alt ekstremite.
  • Solunum sistemi anatomisi: thorax duvarı anatomisi ve diafragma, burun ve larinks, trake, akciğerler ve plevra.
  • Dolaşım sistemi: kalp (atrium ve ventrkül ), perikard, damarlar.
  • Sindirim, boşaltım ve üreme sistemleri: farikns, özefagus ve mide, ince-kalın bağırsaklar, karaciğer, pankreas, dalak, böbrekler, üreterler-mesane ve üretra-kadın ve erkek genital organları.
  • Sinir sistemi: merkezi sinir sistemi-diencephalon ve telencephalon-medulla spinalis morfolojisi, beyin sapı- serebellum ve kranial sinirler – otonom sinir sistemi.
  • Endokrin sistem. Duyu organları: göz ve görme yolları, kulak, işitme ve denge yollarını öğrenirler.

SMO101 Tıbbi Terminoloji
Tıbbi terimleri oluşturan ön ekler (Prefixes), kökler (Stems) ve son eklerin (Suffixes) öğretilmesi, ameliyat ve benzer tedavi seçenekleri ile hastalıkların standart terminolojisi hakkında bilginin verilmesini maçlayan temel bir derstir. Tıbbi terimleri oluşturan ön ekler (Prefixes), kökler (Stems) ve son eklerin (Suffixes) öğretilmesi,Olumlu ve olumsuz ekler ile zıt anlamlı kavramların öğretilemsi Ameliyat ve benzer tedavi seçeneklerinde kullanılan teknik, cihaz ve yöntem adlarının öğretilmesi

YBT 101 Yaşlı Bakım İlke ve Esasları 1
Bakım hizmetleri konusunda bilgi ve becerileri içermektedir. Bakım hizmeti konusunda gerekli bilgi, beceri ve değerleri bütünleştirip, yaşlı bakım hizmetini uygulayıcı ve geliştirici niteliğe sahip yetkin birer sağlık teknikeri olmalarını sağlamak


II. Yarıyıl

Ders Kodu Dersin İsmi T U K AKTS
SMO102 Hastalıklar Bilgisi 2 0 2 2
SMO104 Fizyoloji 2 2 2 2
YBT112 Psikoloji 2 0 2 2
YBT114 Yaşlı Bakım İlke ve Esasları 2 3 3 5 6
YBT116 Temel Gerontoloji 2 0 2 2
YBT150 Staj (20 İş Günü) 0 0 0 1
FAR102 Farmakoloji 3 0 3 4
KMB102 Klinik Mikrobiyoloji 3 0 3 4
AİT102 Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi 2 2 0 2 2
TUR102 Türk Dili 2 2 0 2 2
İNG102 İngilizce 2 3 0 3 3
Toplam Kredi 25 5 26 30
AİT 102 Atatürk İlkeleri Ve İnkılap Tarihi 2
Lozan Barış Antlaşmasından itibaren dış devletlerle olan ilişkiler ve antlaşmalar, hukukî, siyasal, sosyal, eğitim-öğretim ve kültür alanlarında yapılan inkılaplar, Mustafa Kemal dönemi Türk dış politikası, Atatürk ilkeleri ve bütünleyici ilkelerin ve Atatürkçü düşüncenin genç nesillere aktarılması Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna paralel olarak Türk toplumunu muasır milletler seviyesine çıkarmak amacıyla gerçekleştirilen Atatürk İlke ve İnkılapları çerçevesinde, devletin ve toplumun yeniden yapılanması sonucu toplumumuzda meydana gelen siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gelişme ve değişmeler ile karşılaşılan iç ve dış siyasi olayların günümüz problemlerine de ışık tutacak şekilde değerlendirilmesi

TUR 102 Türk Dili 2
Sözlü dilin ve sözlü iletişimin temel özellikleri. Sözlü anlatım; konuşma becerisinin temel özellikleri; iyi bir konuşmanın temel ilkeleri; iyi bir konuşmacının temel özellikleri. Hazırlıksız ve hazırlıklı konuşma; hazırlıklı konuşmanın aşamaları. Konuşma türleri , değişik konularda hazırlıksız konuşma yapma, konuşma örnekleri üzerinde çalışmalar ve sözlü anlatım uygulamaları, konuşmalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.
Türkçe sevgisi ve bilinci oluşturmak;
Türkçe konuşma dili özelliklerini ve işleyiş kurallarını sezdirmek örnekleriyle göstermek;
Sözlü anlatımda başarı göstermelerini sağlamak.

İNG 102 İngilizce 2
Türkçe bölümler için dizayn edilmiş İNG 102 dersi öğrencilere İngilizcenin konuşulduğu ortamlarda bulundukları zaman günlük hayatta sık karşılaşabilecekleri diyalogları ve içeriklerini anlama ve karşılık verme becerilerini kazandırmaya yönelik bir derstir. Dersin her konusunda anlam ve iletişimi takip edebilme ön planda tutulmuş dil yapılarının öğrenilmesi sadece bir araç olarak görülmüştür. Bu doğrultuda dersin içeriği görsel, işitsel ve yazılı materyallerle desteklenmiş her durum ve konu için farklı şekilde tasarlanmıştır. İNG 102 dersi, içerik olarak Avrupa Ortak Diller Çerçevesi Kriterleri’nin A1 seviyesini (YAZILI METİNLER VE DİYALOGLARDA) hedeflemektedir. İlgili kriter ve hedeflenen beceriler aşağıdaki linkte ve ‘amaçlar’ bölümünde bulunabilir.

  • Hangi soru sözcüğünün hangi durmda kullanılmaya uygun olduğunu seçebilme
  • Ölçü bildiren sözcüklerin nerelerde kullanıldığını seçebilme
  • Şimdiki zaman aktivitelerini, geçmiş zaman aktivitelerini ve gelecekle ilgili yapılan ayarlamaları anlayabilme
  • İki veya daha fazla şey/kişi arasında yapılan kıyaslamayı anlayıp bilgiyi kullanabilme
  • Günlük hayattaki rutin durumlardaki (tatil ayarlama, öneride bulunma, tercih belirtme, nasihat verme) içeriği takip edip bir sonraki yanıtı tahmin edebilme
  • Yiyecekler, organizasyon yapma, sağlık sorunları, hayat olayları, tatil ayarlamaları, para kullanımı, kıyafetleri isimlendirme , şehirleri tasvir etme, istekte bulunma gibi çeşitli durumlarda kullanılan kelime ve/veya deyimleri seçebilme

SMO 102 Hastalıklar Bilgisi
Sağlık ve hastalık kavramları, semptomlar, bulgular, etiyoloji, hastalıkların muayene şekilleri ve tanı işlemlerinin öğretilmesinin amaçlandığı temel derstir. Sağlık ve hastalık kavramları, semptomlar, Bulgular, Etiyoloji, Hastalıkları muayene, Muayene şekilleri ve tanı işlemleri. Konjenital anomaliler, Enfeksiyon ve parazit hastalıkları, Kanser, Endokrin sistem hastalıkları, Kan hastalıkları, Ruh sağlığı ve bozuklukları, Sinir sistemi ve duyu organları hastalıkları.Solunum ve dolaşım hastalıkları. Gastrointestinal sistem hastalıkları. Nörolojik hastalıklar. Ürogenital hastalıkların öğretilmesi amaçlanmaktadır.

SMO 104 Fizyoloji
Bu dersin sonunda öğrencilerin, temel fizyolojik kavramları, vücudun işlevsel organizasyonunu, hücre-organ-sistem ilişkilerini, hücre yapısı ve işlevlerini, vücut sistemlerinin çalışma mekanizmalarını kavraması amaçlanmıştır.

KMB 102 Temel Mikrobiyoloji
Dersin amacı insanda enfeksiyona neden olan mikroorganizmalar hakkında bilgi vermek, geçiş yolları ve önlem konusunu öğretmektir. Enfeksiyon hastalıklarının laboratuar tanısı için uygun örneklerin toplanmasını ve klinik örneklerin incelenmesini tanımlamak amaçlanmıştır. Nazokomial enfeksiyon hakkında bilgi verilir, enfeksiyon kontrol ve önleme yöntemleri öğretilir.

FAR 102 Farmakoloji

  • Farmakoloji: İlaç ve biyolojik sistemler arasındaki ilişkiyi incelenmesi, İlâçların etkileri, etki mekanizmaları ve tedavide kullanımlarınıın incelenmesi
  • Belirlenen kavram(ları) açıklamak/anlatmak İlgili kavram(lar)la alakalı farkındalık yaratmak ve bunu geliştirmek.
  • Belirlenen kavram(lar)ın geçerliliğini tartışmak.
  • Seçilen/belirlenen becerileri geliştirmek
  • Seçilen konuların derinlemesine/detaylı bir şekilde incelemek
  • Belirlenen kavram/kuram/konularla ilgili öğrencilerin var olan bilgilerini geliştirmek
  • Seçilen kavramlar bağlamında öğrencilerin fikirlerini/bilgilerini/kavrayışlarını geliştirmek
  • Belirlenen kavram/kuram/konularla ilgili öğrencilerle var olan bilgilerini yenilemek Yeniliği teşvik etmek Eleştirel düşünceyi geliştirmek

YBT 112 Psikoloji
Psikoloji biliminin temel süreçleri öğrenme ve davranış ilkeleri hakkında bilgiler içermektedir. Psikoloji biliminin temel süreçleri ele alınarak, öğrenme, algı, nöropsikolojik süreçler ve sosyal psikoloji konularında bilgiler aktarılacaktır

YBT 114 Yaşlı Bakım İlke ve Esasları 2
Yaşlı bireylerin hizmetlerini uygulayıcı metotlar ve beceriler ile ilgili bilgiler içermektedir. Bakım hizmeti konusunda gerekli bilgi, beceri ve değerleri bütünleştirip, yaşlı bakım hizmetini uygulayıcı ve geliştirici niteliğe sahip yetkin birer sağlık teknikeri olmalarını sağlamak

YBT 116 Temel Gerontoloji
Yaşlılık tarihçesi ve kültürel boyutu hakkında bilgileri içermektedir. Yaşlılık yaşlanma teorileri, yaşlılıkta sosyal desteğin önemi ve yaşam kalitesi hakkında bilgi sahibi olmak

YBT 150 Yaz Stajı
Öğrencinin alanı ile ilgili öğrendiği bilgileri pratikte kullanmasını sağlamak

İKİNCİ YIL

III. Yarıyıl

Ders Kodu Dersin İsmi T U K AKTS
YBT203 Sağlık Sosyolojisi 2 0 2 3
YBT207 Uğraş Terapisi 3 3 5 5
YBT209 Geriyatrik Psikiyatri 2 0 2 3
YBT211 Hastalıklar Bilgisi 2 3 0 3 3
YBT213 Fiziksel Rehabiltasyon 3 3 5 5
YBT215 Sosyal Rehabilitasyon 2 4 4 5
BES107 Beslenme İlkeleri 2 0 2 3
SMO201 Ölçme ve Değerlendirme 3 0 3 3
Toplam Kredi 20 10 26 30

YBT 203 Sağlık Sosyolojisi
Tıbbi Sosyoloji, sağlık ve hastalığın sosyal yönü, sağlık kurum ve kuruluşları, sosyal işlevleri yanı sıra diğer sosyal sistemlerle sağlık sistemlerin ilişkisini ve sağlık tüketicileri olan tüm sağlık personelinin sosyal davranışlarının iredelenmesi. Öğrencilere, sağlık sosyolojisi temel kavramlarını, toplumsal olayların sağlık üzerine etkilerini öğretmek

YBT 207 Uğraş Terapisi
Uğraş terapisinin amacı, kullanılacak metotlar ile ilgili bilgiler içermektedir. Yaşlı bireylerde yaşam kalitelerinin arttırılmasına ilişkin uygulamaları açıklama ve kullanma

YBT 209 Geriatrik Psikiyatri
Yaşlılarda görülen psiiyatrik sorunlar ile ilgili bilgiler içermektedir. Yaşlılarda görülen psikiyatrik sorunlar ve nörolojik hastalıklar hakkında temel bilgi sahibi olmalarını amaçlar

YBT 211 Hastalıklar Bilgisi 2
Hastalık yapıcı etkenler, akut hastalıklar, hastalıkların sınıflandırılması ve organ sistemlerine göre hastalık bilgilerini kazandırmak. Öğrencileri çeşitli hastalıklar ve prognozları hakkında gerekli bilgileri vererek farkında olmalarını sağlamaktır

YBT 213 Fiziksel Rehabilitasyon
Yaşlılar için uygulanabilecek egzersiler ile ilgili bilgiler içermektedir. Yaşlanmanın fizyolojisini tanımlama. egzersizin yaşlı birey açısından önemini kavramak

YBT 215 Sosyal Rehabilitasyon
Sosyal rehabilitasyın nedir, yaşlılar için uygulanacak bilecek rehabilitasyonlar hakkında bilgileri içerir. Öğrencilerin yaşlı birey ve gereksinimlerini tanımlamasını sağlama

BES107 Genel Beslenme İlkeleri
Bu ders, beslenmenin tanımı, ilkeleri, besin grupları ve besin öğeleri, yeterli ve dengeli beslenmenin sağlığa etkisi hakkında bilgilendirir. Beslenmenin tanımı ve önemi, besin öğeleri ve fonksiyonları özel durumlarda beslenmenin bireylerde nasıl uygulanması gerektiğini amaçlar

SMO 201 Ölçme Ve Değerlendirme
Bu ders öğrencilerin ölçme ve değerlendirme ile ilgili olarak gerekli görülen temel bilgi, kavram, model ve becerileri kazanmasıdır. Eğitim programlarında yer alan kazanımlara öğrencilerin ulaşıp ulaşmadığının kontrolü ölçme ve değerlendirme tekniklerini etkili bir şekilde kullanmak ile gerçekleşecektir. Öğretmen adaylarının öğrencilerdeki öğrenme eksikliklerini, kazanımlara ulaşma derecelerini ve onların bir üst öğrenim kademesine devam edip etmeyeceğine karar vermede kullanacakları ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını öğrenmeleri önemli bir eğitim ihtiyacıdır. Bu ders öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme ile ilgili olarak gerekli görülen temel bilgi, kavram, model ve becerileri kazanmasını amaçlamaktadır.


IV. Yarıyıl

Ders Kodu Dersin İsmi T U K AKTS
SMO202 Halk Sağlığı 3 0 3 4
SMO204 Meslek Etiği 3 0 3 4
SMO206 Sağlık Hizmetleri YÖnetimi 3 0 3 4
SMO208 Akılcı İlaç Kullanımı 1 0 1 1
YBT202 Yaşlılarda Kronik Hastalıklar 2 0 2 2
YBT204 Evde Yaşlı Bakım Hizmetleri 3 0 3 4
YBT206 Yaşlı Bakımında Strateji Geliş. Tek. 3 3 5 5
YBT208 Mesleki Uygulama 0 12 6 6
Toplam Kredi 18 15 26 30

YBT 202 Yaşlılarda Kronik Hastalıklar
Yaşlılarda görülen kronik hastalıklar ile ilgili bilgiler içermektedir. Kronik hastalığı olan yaşlı bireyde bakım uygulamalarını kazandırmak

SMO 208 Akılcı İlaç Kullanımı

  • Akılcı ilaç Kullanımı: İlâçların, hastaların klinik gereksinimlerine uygun bir şekilde, uygun dozda, yeterli bir zaman süresinde, hem kendileri hem de toplum için en düşük maliyet ile kullanılması
  • Belirlenen kavram(ları) açıklamak/anlatmak İlgili kavram(lar)la alakalı farkındalık yaratmak ve bunu geliştirmek.
  • Belirlenen kavram(lar)ın geçerliliğini tartışmak.
  • Seçilen/belirlenen becerileri geliştirmek
  • Seçilen konuların derinlemesine/detaylı bir şekilde incelemek
  • Belirlenen kavram/kuram/konularla ilgili öğrencilerin var olan bilgilerini geliştirmek
  • Seçilen kavramlar bağlamında öğrencilerin fikirlerini/bilgilerini/kavrayışlarını geliştirmek
  • Belirlenen kavram/kuram/konularla ilgili öğrencilerle var olan bilgilerini yenilemek Yeniliği teşvik etmek Eleştirel düşünceyi geliştirmek

SMO 202 Halk Sağlığı
Halk sağlığı yaklaşımını sağlık sorunlarına halk sağlığı bakış açısını geliştirmeyi kapsamaktadır. Bu ders ile
sonunda öğrenciler; toplumun sağlığını koruma ve geliştirmede hekimin rolünü, bu amaçla yapılan uygun müdahale yöntemlerini ve sağlık hizmetlerinin yönetimiyle ilgili temel kavramları açıklayabileceklerdir

SMO 204 Meslek Etiği
İş hayatındaki davranışların düzeltilmesini sağlayan, kişiye etik prensipler ve standartlar getirilmesini sağlayan derstir. Amaç; meslek etiği ve etik ile alakalı yeterliliklerin öğrenciye kazandırılmasıdır.

SMO 206 Sağlık Hizmetleri Yönetimi

  • Belirlenen kavram(ları) açıklamak/anlatmak
  • İlgili kavram(lar)la alakalı farkındalık yaratmak ve bunu geliştirmek.
  • Seçilen/belirlenen becerileri geliştirmek
  • Seçilen konuların derinlemesine/detaylı bir şekilde incelemek
  • Belirlenen kavram/kuram/konularla ilgili öğrencilerin var olan bilgilerini geliştirmek
  • Seçilen kavramlar bağlamında öğrencilerin fikirlerini/bilgilerini/kavrayışlarını
    geliştirmek
  • Belirlenen kavram/kuram/konularla ilgili öğrencilerle var olan bilgilerini
    yenilemek

YBT 204 Evde Yaşlı Bakım Hizmetleri
Yaşlıların ev ortamında karşılaşabilecek sorunlarını ve çözüm yollarını içermektedir. Yaşlının sağlığının korunması ve geliştirlmesi için gerekli kriterleri öğrenmesidir

YBT 206 Yaşlı Bakımda Strateji Geliştirme Teknikleri
Yaşlı bakımda strateji planlama ve uygulamaları ile ilgili bilgiler içermektedir. Yaşlı bakımda strateji planlama ve bu hizmetleri ilgili yeni projeler tekniklerini bilmek, yeni stratejiler üretmesini sağlamaktır

YBT 208 Mesleki Uygulama
Öğrencinin alanı ile ilgili öğrendiği bilgileri pratikte kullanmasını sağlamaktır