Dersler

BİRİNCİ YIL

Güz Dönemi

KODU DERSİN ADI T U K
ZEO 101 Özel Eğitim 4 0 4
TUR 103 Türkçe 1: Yazılı Anlatım 2 0 2
ENG 105 Yabancı Dil 1 2 0 2
AİT 107 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi 2 0 2
BİL 109 Bilgisayar 1 2 2 2
EDS 111 Psikolojiye Giriş 2 0 2
EDS 113 Eğitim Bilimine Giriş 2 0 2
Toplam 19 2 20

Bahar Dönemi

KODU DERSİN ADI T U K
ZEO 102 Zihinsel Engelliler ve Eğitimi 2 0 2
TUR 104 Türkçe II: Sözlü Anlatım 2 0 2
ENG 106 Yabancı Dil II 2 0 2
AİT 108 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II 2 0 2
BİL 110 Bilgisayar II 2 2 2
GK 112 Sağlık Bilgisi ve İlk Yardım 2 0 2
EDS 114 Bireysel Farklar ve Psikoloji Yaklaşımları 2 0 2
EDS 116 Eğitim Psikolojisi 2 0 2
Toplam 20 2 21

İKİNCİ YIL

Güz Dönemi

KODU DERSİN ADI T U K
ZEO 201 Engellilere Yönelik Tutumların Değiştirilmesi 2 0 2
ZEO 203 Erken Çocuklukta Özel Eğitim 2 0 2
ZEO 205 Uygulamalı Davranış Analizi 4 0 4
SAB 207 Seçmeli 1 2 0 2
SGK 209 Seçmeli 1 2 0 2
EDS 211 Eğitsel-Davranışsal Ölçme Değerlendirme 4 0 4
EDS 213 Öğretim İlke ve Yöntemleri 2 0 2
Toplam 21 0 21

Bahar Dönemi

KODU DERSİN ADI T U K
ZEO 202 Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi 2 0 2
ZEO 204 Zihin Engellilere Matematik Öğretimi 4 0 4
ZEO 206 Zihin Engellilere Resim-İş Öğretimi 2 0 2
ZEO 208 Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri 2 0 2
ZEO 210 Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi 2 0 2
ZEO 212 Zihin Engellilere İletişim Becerilerinin Kazandırılması 2 0 2
SAB 214 Seçmeli 2 2 0 2
SMB 216 Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları 2 0 2
Toplam 22 0 22

ÜÇÜNCÜ YIL

Güz Dönemi

KODU DERSİN ADI T U K
ZEO 301 Okuma Yazma Öğretimi 2 0 2
ZEO303 Zihin Engellilere Günlük Yaşam ve Sosyal Beceri Öğretimi 4 0 4
ZEO 305 Zihin Engellilere Oyun ve Şarkı Öğretimi 2 0 2
ZEO 307 Seçmeli III 2 0 2
EDS 309 Bireyselleştirilmiş Eğitim Planları ve Öğretimin Bireyselleştirilmesi 2 0 2
EDS 311 Sınıf Yönetimi 2 0 2
EDS 313 Rehberlik 2 0 2
Toplam 20 0 20

Bahar Dönemi

KODU DERSİN ADI T U K
ZEO 302 Fen Bilgisi Öğretimi 2 0 2
ZEO 304 Aile Eğitimi ve Rehberliği 2 0 2
SAB 306 Seçmeli IV 2 0 2
SAB 308 Seçmeli V 2 0 2
EDS 310 Bilimsel Araştırma Yöntemleri 2 0 2
EDS 312 Topluma Hizmet Uygulamaları 1 2 2
SGK 314 Seçmeli II 2 0 2
EDS 316 Okul Deneyimi ve Kaynaştırma Uygulamaları 1 4 2
Toplam 18 6 21

DÖRDÜNCÜ YIL

Güz Dönemi

KODU DERSİN ADI T U K
ZEO 401 Zihin Engelliler İçin Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı I 2 0 2
ZEO 403 Yasalar ve Özel Eğitim 2 0 2
EDS 405 Öğretmenlik Uygulaması I 2 8 6
Toplam 7 8 11

Bahar Dönemi

KODU DERSİN ADI T U K
ZEO 402 Zihin Engelliler İçin Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı II 2 0 2
EDS 404 Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi 2 0 2
EDS 406 Öğretmenlik Uygulaması II 2 8 6
Toplam 7 8 11

Ders İçerikleri

I. YARIYIL

Özel Eğitim (4-0-4)
Özel gereksinimi olan çocuklar ve özel eğitim, gelişimsel yetersizlikler: zeka geriliği ve otistik bozukluklar, öğrenme güçlükleri, işitme yetersizlikleri, dil ve konuşma bozuklukları, duygu ve davranış bozuklukları, görme yetersizlikleri, bedensel yetersizlikler, üstün zeka ve yetenek, kaynaştırma, erken eğitim, Dünya’da ve Türkiye’de özel eğitim uygulamaları.YUKARI

Türkçe I: Yazılı Anlarım (2-0-2)
Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar. Anlatım: yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatım; paragraf; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları). Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler); metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinler arası ilişkiler). Yazılı anlatım (yazılı kompozisyon: serbest yazma, planlı yazma); planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi; yazma planı hazırlama, kâğıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.YUKARI

Yabancı Dil I  (3-0-3)
Bu ders, üniversite öğrencilerinin kendi alanlarında yürüttükleri her türlü akademik faaliyette okuma, konuşma, dinleme ve yazma becerilerini belirli bir etkinlikte kullanabilmelerini sağlayacak biçimde tasarlanmıştır. Bu derste ilgi çekici bağlamlar yaratılarak, dilin işlekliğini artırıcı alıştırmalar verilerek, dilin gerçek iletişim becerilerinde kullanımı gösterilerek öğrencilerin dilsel ve iletişimsel yetileri geliştirilecek ve yabancı dil yeterlikleri artırılacaktırYUKARI

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi (2-0-2)
Kavramlar, tanımlar, ders yöntemleri ve kaynakların tanımı, Sanayi Devrimi ve Fransız Devrimi, Osmanlı Devleti’nin Dağılışı (XIX. Yüzyıl), Tanzimat ve Islahat Fermanı, I. ve II. Meşrutiyet, Trablusgarp ve Balkan Savaşları, I. Dünya Savaşı, Mondros Ateşkes Antlaşması, Wilson İlkeleri, Paris Konferansı, M. Kemal’in Samsun’a Çıkışı ve Anadolu’daki Durum, Amasya Genelgesi, Ulusal Kongreler, Mebusan Meclisinin Açılışı, TBMM’nin Kuruluşu ve İç İsyanlar, Teşkilat-ı Esasi Kanunu, Düzenli Ordunun Kuruluşu, I. İnönü, II. İnönü, Kütahya-Eskişehir, Sakarya Meydan Muharebesi ve Büyük Taarruz, Kurtuluş Savaşı sırasındaki antlaşmalar, Lozan Antlaşması, Saltanatın Kaldırılması.YUKARI

Bilgisayar I (2-2-3)
Bilişim teknolojileri, yazılım ve donanım ile ilgili temel kavramlar, genel olarak işletim sistemleri, kelime işlemci programları, elektronik tablolama programları, veri sunumu, eğitimde Internet kullanımı, bilişim teknolojilerinin sosyal yapı üzerindeki etkileri ve eğitimdeki yeri, bilişim sistemleri güvenliği ve ilgili etik kavramlarıYUKARI

Psikolojiye Giriş  (3-0-3)
Bir sosyal bilim olarak psikolojinin tanımı ve çalışma alanları, psikolojide araştırma yöntemleri, duyum ve algı, toplumsal bir varlık olarak insan, duygular, güdüler, kişilik, ruh sağlığı ve hastalıkları.YUKARI

Eğitim Bilimine Giriş
(3-0-3)
Eğitimin temel kavramları, eğitimin diğer bilimlerle ilişkisi ve işlevleri (eğitimin felsefi, sosyal, hukuki, psikolojik, ekonomik, politik temelleri), eğitim biliminin tarihsel gelişimi, eğitim biliminde araştırma yöntemleri, Türk Milli Eğitim Sisteminin yapısı ve özellikleri, eğitim sisteminde öğretmenin rolü, öğretmenlik mesleğinin özellikleri, öğretmen yetiştirme alanındaki uygulamalar ve gelişmeler.YUKARI

II. Yarıyıl

Zihin Engelliler ve Eğitimi(3-0-3)
Terim ve tanımlar, AAMR tanımlarının kuramsal temelleri, sınıflama, görülme sıklığı ve yaygınlık, zekanın değerlendirilmesi, uyumsal davranışların değerlendirilmesi, biyolojik kaynakları ve önlenmesi, zeka geriliğinin psiko-sosyal yönleri, hafif geriliği olan bireylerin özellikleri, ağır geriliği olan bireylerin özellikleri, bebeklik ve erken çocuklukta eğitim, ilköğretim, geçiş yılları.YUKARI

Türkçe II: Sözlü Anlatım (2-0-2)
Sözlü dilin ve sözlü iletişimin temel özellikleri. Sözlü anlatım; konuşma becerisinin temel özellikleri (doğal dili ve beden dilini kullanma); iyi bir konuşmanın temel ilkeleri; iyi bir konuşmacının temel özellikleri (vurgu, tonlama, duraklama; diksiyon vb.). Hazırlıksız ve hazırlıklı konuşma; hazırlıklı konuşmanın aşamaları(konunun seçimi ve sınırlandırılması; amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi, planlama, metni yazma; konuşmanın sunuluşu). Konuşma türleri:(karşılıklı konuşmalar, söyleşi, kendini tanıtma, soruları yanıtlama, yılbaşı, doğum, bayram v.b. önemli bir olayı kutlama, yol tarif etme, telefonla konuşma, iş isteme, biriyle görüşme/röportaj yapma, radyo ve televizyon konuşmaları, değişik kültür, sanat programlarına konuşmacı olarak katılma v.b.). Değişik konularda hazırlıksız konuşma yapma, konuşma örnekleri üzerinde çalışmalar ve sözlü anlatım uygulamaları, konuşmalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.YUKARI

Sağlık Bilgisi ve İlk Yardım (2-0-2)
İlk Yardım Tanımı ve Genelleme; Solunum Sistemi ve Acil Durumlarda Yapılacaklar; Dolaşım Sistemi ve Acil Durumlarda Yapılacaklar; Kalp Durması ve Acil Durumlarda Yapılacaklar; Kanamalar ve Acil Durumlarda Yapılacaklar; Yanıklar ve Acil Durumlarda Yapılacaklar; Yaralanmalar, Kırılmalar ve Acil Durumlarda Yapılacaklar; Zehirlenmeler ve Acil Durumlarda Yapılacaklar; Şuur Kaybı ve İlk Yardım; Epilepsi Nöbetleri: Nöbetler sırasında ve sonrasında yapılacaklar.YUKARI

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II (2-0-2)
Siyasi alanda yapılan devrimler, siyasi partiler ve çok partili siyasi hayata geçiş denemeleri, hukuk alanında yapılan devrimler, toplumsal yaşayışın düzenlenmesi, ekonomik alanda yapılan yenilikler. 1923-1938 Döneminde Türk dış politikası, Atatürk sonrası Türk dış politikası, Türk Devriminin İlkeleri: (Cumhuriyetçilik, Halkçılık, Laiklik, Devrimcilik, Devletçilik, Milliyetçilik). Bütünleyici ilkeler.YUKARI

Yabancı Dil II (3-0-3)
Bu ders, üniversite öğrencilerinin kendi alanlarında yürüttükleri her türlü akademik faaliyette okuma, konuşma, dinleme ve yazma becerilerini belirli bir etkinlikte kullanabilmelerini sağlayacak biçimde tasarlanmıştır. Bu derste öğrencilerin “Yabancı Dil I”dersinde kazandıkları bilgi ve becerilerin bir üst seviyeye çıkartılması hedeflenmelidir. Bu yapılırken ilgi çekici bağlamlar yaratılmasına, dilin işlekliğini artırıcı alıştırmalar yapılmasına, dilin gerçek iletişim becerilerinde kullanılmasına ve bu yolla öğrencilerin dilsel ve iletişimsel yetileri ile yabancı dil yeterliklerinin artırılmasına özen gösterilmelidir.YUKARI

Bilgisayar II(2-2-3)
Bilgisayar destekli eğitim ile ilgili temel kavramlar, öğeleri, kuramsal temelleri, yararları ve sınırlılıkları, uygulama yöntemleri, bilgisayar destekli öğretimde kullanılan yaygın formatlar, ders yazılımlarının değerlendirilmesi ve seçimi, uzaktan eğitim uygulamaları, veri tabanı uygulamaları, bilgisayar ve internetin çocuklar/gençler üzerindeki olumsuz etkileri ve önlenmesi.YUKARI

Bireysel Farklar ve Psikoloji Yaklaşımları (3-0-3)
İnsan davranışlarını bilimsel yöntemle inceleme, bireysel, bireylerarası, bireyin kendi içindeki farkları ve özel eğitim sınıflandırmaları, yetersizliği olanlara hizmet yaklaşımları, farklılığın nedenlerini, sonuçlarını ve giderilmesini açıklayan psiko-dinamik, biyofiziksel, davranışsal, sosyolojik ve diğer yaklaşımlar.YUKARI

Eğitim Psikolojisi (3-0-3)
Psikoloji ve eğitim psikolojisinin tanım ve işlevleri, çocuk ve ergen gelişimi, fiziksel, sosyal, bilişsel, duygusal ve ahlaki gelişim; öğrenme, öğrenmeyi etkileyen faktörler, günümüzdeki öğrenme kuramları (Davranışçı, bilişsel kuramlar özellikle yapılandırmacı, beyin temelli öğrenme kuramları vb.), etkili öğretim ve etkili öğretimi etkileyen faktörler; motivasyon, bireysel farklılıklar ve öğrencilerin grup içindeki davranışları.YUKARI

III. Yarıyıl

Engellilere Yönelik Tutumların Değiştirilmesi (2-0-2)

Tutumlar, davranışlar, tutumların gelişimini, sürekliliğini ve değişimini etkileyen etmenler, engellilere yönelik tutumlar, engellilere yönelik olumsuz tutumların oluşmasını etkileyen etmenler, tutum değiştirmeye yönelik gerçekçi bilgilendirme, etkileşimde bulunma vb. süreçler, engellilere yönelik olumsuz tutumların değerlendirilmesine ve değiştirilmesine yönelik uygulamalar.YUKARI

Erken Çocuklukta Özel Eğitim (3-0-3)
Gelişimsel gerilik kavramı ve gelişimsel geriliği olan çocuklar, erken çocuklukta özel eğitimin tanımı, önemi, kuramsal yaklaşımları, tarihsel gelişimi, yasalarda erken çocuklukta özel eğitim, erken çocuklukta özel eğitimde rol oynayan uzmanlar ve destek personel, erken çocuklukta özel eğitime aile katılımı, erken çocukluk döneminde tarama, tanılama, programlama amaçlı değerlendirme, standart ve alternatif değerlendirme yaklaşımları ve araçları, erken çocukluk döneminde programa dayalı değerlendirme, standart ve alternatif yaklaşımlar. Bireyselleştirilmiş aile hizmet planı-BAHP, geçiş süreci, eğitim sunma modelleri ve öğretim yaklaşımları, küçük adımlar erken eğitim programı.YUKARI
.
Uygulamalı Davranış Analizi (4-0-4)
Uygulamalı davranış analizinin temelleri, tarihçesi, tanımı, ilkeleri ve önemi. Hedef davranış belirleme, tanımlama, ölçme ve kaydetme. Hedef davranışa ilişkin toplanan verilerin analizi ve değerlendirilmesi. Öğretime karar vermek için verilerin kullanımı. Davranış artırma ilkeleri ve işlem süreçleri, pekiştireç çeşitleri ve kullanımı, sembol pekiştirme, yeni davranışlarınkazandırılmasında ilkeler ve işlem süreçleri,davranış azaltma ilkeleri ve işlem süreçleri, ayrımlı pekiştirme, sönme, tepkinin bedeli.YUKARI

Eğitsel Davranışsal Ölçme Değerlendirme (4-0-4)
Özel eğitimde ölçme ve değerlendirme kavramları, özel eğitimde değerlendirmenin amaçları, eğitsel ve tıbbi değerlendirme yaklaşımları, Türkiye’de ve ileri ülkelerde eğitsel ve davranışsal değerlendirme uygulamaları, eğitsel değerlendirmenin basamakları, formal ve informal değerlendirme teknikleri, tek basamaklı ve zincirleme davranışların ölçümünde ve kayıt edilmesinde kullanılabilecek teknikler, değerlendirme verilerini yorumlama, raporlaştırma ve eğitimde kullanma, bireyselleştirilmiş eğitim programının izlenmesi ve değerlendirilmesi.YUKARI

Öğretim İlke ve Yöntemleri (3-0-3)
Öğretimle ilgili temel kavramlar, öğrenme ve öğretim ilkeleri, öğretimde planlı çalışmanın önemi ve yararları, öğretimin planlanması (ünitelendirilmiş yıllık plan, günlük plan ve etkinlik örnekleri), öğrenme ve öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve teknikleri, bunların uygulama ile ilişkisi, öğretim araç ve gereçleri, öğretim hizmetinin niteliğini artırmada öğretmenin görev ve sorumlulukları, öğretmen yeterlikleri.YUKARI

IV. Yarıyıl

Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi (3-0-3)
Beceri ve kavram tanımları ve özellikleri, beceri ve kavramların kazanılma sıraları, beceri
ve kavramlarla ilgili ölçme aracı hazırlama, ölçme araçlarını uygulayarak öğrencinin yapabildiklerini belirleme, tek ve çok fırsata dayalı beceri ölçümleri, performans düzeyine
dayalı olarak amaç yazma, becerilerle ilgili amaçları gerçekleştirmek için ipucu sunma ve
silikleştirme işlem süreçlerinin kullanımı, kavramlarla ilgili amaçları gerçekleştirmek için
farklı öğretim tekniklerinin (doğal, doğrudan, yanlışsız öğretim gibi) kullanımı.YUKARI

Zihin Engellilere Matematik Öğretimi(4-0-4)
Matematik öğretimi ve planlaması, matematik beceri ve kavramların değerlendirilmesi,
basamaklandırılmış öğretim ve doğrudan öğretim yaklaşımları, problem çözme becerileri
geliştirme, matematik programını uygulama, sayma, toplama, çıkarma, çarpma, bölme
işlemlerinin öğretimi, matematik öğretiminde hata türleri ve analizi, işlevsel matematik
becerilerinin öğretimi, değer (para), zaman, uzunluk ve ağırlık ölçüleri, geometri kavram ve becerilerin öğretim yolları.YUKARI

Zihin Engellilere Resim İş Öğretimi (2-0-2)
Resim-iş öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri, yöntemlerin zihin engelli öğrencilere 6 uyarlanması, çocukta çizgi gelişimi, çizgi gelişiminin özellikleri, beceri örnekleri, sulu boyayla boyama, makasla kesme, baskı, püskürtme, origami ve mum çalışmaları, maske, kukla yapma ve bileklik yapma, bunlar ve benzeri becerileri kazandırmak için ölçme aracı geliştirme, öğretim planları hazırlama, öğretim uygulama örnekleri.YUKARI

Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetler (2-0-2)
Özel eğitimde yerleştirme yaklaşımları, birlikte ve ayrı eğitim. Özel eğitimle ile ilgili yasal
düzenlemelerde kaynaştırma, kaynaştırmanın tanımı, en az kısıtlayıcı eğitim ortamı kavramı, tarihçe ve yasal dayanaklar, kaynaştırma türleri. Destek özel eğitim hizmetleri; danışmanlık, sınıf-içi destek ve kaynak oda. Kaynaştırmada işbirliği, tanımı, önemi ve türleri. Türkiye’de kaynaştırma, kaynaştırmanın başarısını etkileyen etmenler, kaynaştırma ile ilgili araştırmalar.YUKARI

Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (3-0-3)
Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri, yöntemlerin zihin engelli öğrencilere uyarlanması, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgilerdeki temaların incelenmesi (üniteler, belirli gün ve haftalar, vb.), konuların mantıklı sıraya konulması, konuların kazandırılması için gerekli kavramların belirlenmesine dayalı olarak kavramlarla ilgili ölçüt bağımlı ölçme araçlarının geliştirilmesi, ders planlarını öğrencilerin düzeyine göre hazırlama, örnek öğretim uygulamaları.YUKARI

Zihin Engellilere İletişim Becerilerinin Kazandırılması (3-0-3)
Dil, iletişim ve konuşma kavramları ve gelişimi, zihin engelli çocuklarda görülen dil, iletişim ve konuşma özellikleri ve sorunları, dil, iletişim ve konuşma sorunlarını değerlendirme, dilin bileşenlerine göre amaçlar belirleme, iletişim becerisi kazandırmada kullanılan doğal ve yapılandırılmış yöntemler, iletişim becerilerinin geliştirilmesi ile ilgili aile rehberliği.YUKARI

Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları(2-0-2)
Öğretim programının öğeleri, bireyselleştirilmiş eğitim programı nedir, nerede ve kimler
tarafından geliştirilir, özel eğitim alanında program geliştirmeye ve var olan programları
uyarlamaya neden gerek vardır, bireyselleştirilmiş eğitim programlarının öğeleri ve
geliştirilmesi, öğrencilerin değerlendirilmesi, varolan performans düzeyinin belirlenmesi,
uzun ve kısa dönemli amaçların belirlenmesi ve yazılması, özel eğitim ve destek hizmetlerin belirlenmesi, tüm hizmet planları, aile hizmet planları ve geçiş planları, uzun ve kısa dönemli amaçları yıla yayma.YUKARI

V. Yarıyıl

Okuma Yazma Öğretimi (3-0-3)
Okumanın tanımı ve yapısı, okumaya hazırlık programları ile ilgili yaklaşımlar, okumaya
hazırlığın değerlendirilmesi ve desteklenmesi, yazma mekaniğinin öğretimi, işlevsel okuma-yazmanın değerlendirilmesi ve öğretimi, ses yaklaşımına dayalı okuma-yazma öğretimi, cümle yaklaşımına dayalı okuma-yazma öğretimi, kaynaştırma sınıfında okuma-yazma için yapılabilecek uyarlamalar.YUKARI

Zihin Engellilere Günlük Yaşam ve Sosyal Beceri Öğretimi  (4-0-4)
Günlük yaşam ve sosyal becerilerin tanımı, çocuklarda günlük yaşam ve sosyal becerilerin gelişimi, farklı yetersizlikleri olan öğrencilere hangi günlük yaşam becerilerinin (özbakım, ev-içi beceriler, toplum becerileri, serbest zaman becerileri vb.) ve sosyal becerilerin kazandırılmasının uygun olduğuna karar verme, bu becerilerin kazandırılması için ölçme araçları hazırlama, öğretim ortamını düzenleme, kullanılacak ipuçlarına ve ipuçlarını silikleştirme işlem süreçlerine karar verme, uygulama, kazandırılan becerilerin sürekliliğini ve genellenmesini sağlama.YUKARI

Bireyselleştirilmiş Eğitim Planları ve Öğretimin Bireyselleştirilmesi (2-0-2)
Öğretim dersleri kapsamında geliştirilen ölçme araçları, öğretim materyalleri ve okul programlarını (okulöncesi, ilköğretim programları) kullanılarak, ekip çalışması içerisinde, kısa dönemli amaçlar ve öğretim amaçlarında öğrenciyi ayrıntılı değerlendirerek öğretim için giriş davranışlarını belirme, öğretim amaçlarını ve öğretim basamaklarını oluşturma ve sıralama, öğretim süreçlerini belirleme ve ilerlemeleri kayıt ederek bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlama, bu planda yer alan amaçları günlük ders planları içine yerleştirerek özel gereksinimli öğrencinin bulunduğu sınıf içinde öğretimin bu öğrenci için bireyselleştirilmesine örnekler üretme.YUKARI

Sınıf Yönetimi  (2-0-2)
Sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramlar, sınıf içi iletişim ve etkileşim, sınıf yönetiminin tanımı, sınıf yönetimi kavramının sınıfta disiplini sağlamadan farklı yanları ve özellikleri, sınıf ortamını etkileyen sınıf içi ve sınıf dışı etkenler, sınıf yönetimi modelleri, sınıfta kurallar geliştirme ve uygulama, sınıfı fiziksel olarak düzenleme, sınıfta istenmeyen davranışların yönetimi, sınıfta zamanın yönetimi, sınıf organizasyonu, öğrenmeye uygun olumlu bir sınıf ortamı oluşturma (örnekler ve öneriler).YUKARI

Rehberlik (3-0-3)
Temel kavramlar, öğrenci kişilik hizmetleri, psikolojik danışma ve rehberliğin bu hizmetler içerisindeki yeri, rehberliğin ilkeleri, gelişimi, psikolojik danışma ve rehberliğin çeşitleri, servisler (hizmetler), teknikler, örgüt ve personel, alandaki yeni gelişmeler, öğrenciyi tanıma teknikleri, rehber-öğretmen işbirliği, öğretmenin yapacağı rehberlik görevleri.YUKARI

VI Yarıyıl

Fen Bilgisi Öğretimi (3-0-3)
Fen bilgisi öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri, yöntemleri zihin engelli öğrencilere uyarlama, fen bilgisindeki temaları inceleme, konuları sıralama, konuların kazandırılması için gerekli kavramların belirleme ve bunlara dayalı olarak kavramlarla ilgili ölçüt bağımlı ölçme araçları geliştirme, ders planlarını öğrencilerin düzeylerine göre hazırlama, örnek öğretim uygulamaları.YUKARI

Aile Eğitimi ve Rehberliği (3-0-3)
Zihin engelli çocuk ve ailelerinin özellikleri, zihin engelli öğrencilerin ailelerinin geçirdikleri uyum evreleri, zihin engelli çocukların eğitimine aile katılımının önemi, kuramsal ve yasal dayanakları, yasalarda ailelere getirilen hak ve sorumluluklar, ailelerin zihin engelli öğrencinin eğitim sürecine katılımı, öğrencinin değerlendirilmesi, bireyselleştirilmiş eğitim programının hazırlanmasına ailenin katılımı, ailelere öğretme becerileri kazandırma, 0-3 yaş dönemi zihin engelli çocuklar ve aileleri için bireyselleştirilmiş aile hizmet planı (BAHP) ve ev öğretim programlarının hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi.YUKARI


Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2-0-2)
Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.YUKARI

Topluma Hizmet Uygulamaları  (1-2-2)
Topluma hizmet uygulamalarının önemi, toplumun güncel sorunlarını belirleme ve çözüm üretmeye yönelik projeler hazırlama, panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere izleyici, konuşmacı yada düzenleyici olarak katılma, sosyal sorumluluk çerçevesinde çeşitli projelerde gönüllü olarak yer alma, topluma hizmet çalışmalarının okullarda uygulanmasına yönelik temel bilgi ve becerilerin kazanılması.YUKARI

Okul Deneyimi ve Kaynaştırma Uygulamaları (1-4-3)
Kaynaştırma uygulaması yürütülen okullarda okul deneyimi kazanma ve kaynaştırma uygulamalarına katılma, kaynaştırmaya hazırlık çalışmalarını planlama, kaynaştırma ortamlarında sınıf öğretmeni, rehber öğretmen ve diğerleriyle işbirliği yapma, kaynaştırma ortamlarında sınıf yönetme, kaynaştırmada öğretimsel uyarlamalar yapma, yürütme, yürütülen uygulamaların sınıf içi sunumları, karşılaşılan sorunlar ve öneriler.YUKARI

VII. Yarıyıl

Zihin Engelliler için Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı I(3-0-3)
Öğretim teknolojisi ile ilgili temel kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim sürecindeki yeri ve önemi; öğretim araç-gereçlerinin seçimi, değerlendirilmesi ve etkili kullanımı, zihin engellilere yönelik olarak araç-gereç ve materyal tasarlama, örnek uygulamalar planlama, kavram öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama, değerlendirmeye dayalı olarak bir kavram seçme, kavram analizi yapma, kavram öğretim materyali hazırlama), sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).
(Tasarlanan materyallerin uygulamaları aynı dönemde yürütülen Öğretmenlik Uygulaması I derslerinde yapılacaktır).YUKARI

Yasalar ve Özel Eğitim (2-0-2)
Uluslararası ve ulusal yasal düzenlemelerde özel eğitimin gelişimi, uluslararası ve ulusal yasal düzenlemeler ve özel gereksinimi olan bireyler, yasaların özel eğitimdeki önemi, Anayasa, Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, yönetmelikler ve genelgeler, yasaların geliştirilmesini ve uygulanmasını etkileyen faktörler, öğretmen, anne-baba, okul sistemi vb. rolleri, sosyal ve eğitsel haklar, yasaların uygulanmasında karşılaşılan sorunlar, yasal düzenlemeleri izleme.YUKARI

Öğretmenlik Uygulaması I (2-8-6)
Davranış değiştirme programı hazırlama ve uygulama, anekdot kaydı tutma, anekdot kaydını ABC kaydına çevirme, tuttuğu kayıtlardan, bir öğrencinin değiştirilecek bir davranışını belirleme, değiştirme tekniğine karar verme, seçtiği davranış değiştirme tekniğini uygulama, uygulamasına ilişkin günlük kayıt tutma, uygulama sonucunda davranış değiştirme uygulaması sonuç raporu yazma, hazırladıkları ölçü araçlarıyla öğrencilerin yapabildikleri belirleme, beceri öğretimi yapma, yaptığı öğretime ilişkin kayıt tutma, kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi.YUKARI

VIII. Yarıyıl

ZihinEngelliler için Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı II (3-0-3)
Zihin engellilere yönelik olarak araç-gereç ve materyal tasarlama, örnek uygulamalar planlama, hayat bilgisi ve sosyal bilgiler, fen bilgisi, matematik, okuma-yazma gibi akademik becerilerin öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir akademik beceri seçme ve öğretim materyali hazırlama), oyun, şarkı ve resim-iş öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir akademik olmayan beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).
(Tasarlanan materyallerin uygulamaları aynı dönemde yürütülen Öğretmenlik Uygulaması II derslerinde yapılacaktır).YUKARI

Öğretmenlik Uygulaması II (2-8-6)
Kavram, beceri, oyun ve akademik alanlarda belirlenen becerilerde öğretim yapma, yaptığı öğretime ilişkin kayıt tutma, kalıcılık ve genelleme çalışmaları yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi, davranış değiştirme programı hazırlama ve uygulama, anekdot kaydı tutma, anekdot kaydını ABC kaydına çevirme, tuttuğu kayıtlardan, bir öğrencinin değiştirilecek bir davranışını belirleme, değiştirme tekniğine karar verme, seçtiği davranış değiştirme tekniğini uygulama, uygulamaya ilişkin günlük kayıt tutma, uygulama sonucunda davranış değiştirme uygulaması sonuç raporu yazma.YUKARI

Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi (2-0-2)
Türk eğitim sisteminin amaçları ve temel ilkeleri, eğitimle ilgili yasal düzenlemeler, Türk eğitim sisteminin yapısı, yönetim kuramları ve süreçleri, okul örgütü ve yönetimi, okul yönetiminde personel, öğrenci, öğretim ve işletmecilikle ilgili işler, okula toplumsal katılım.YUKARI

tercih robotu