Dersler

BİRİNCİ YIL

Güz Dönemi

KODU DERSİN ADI T U K
SBÖ 101 Sosyal Bilgilerin Temelleri 2 0 2
SPÖ 103 Sosyal Psikoloji 2 0 2
ARK 105 Arkeoloji 2 0 2
SOS 107 Sosyoloji 2 0 2
TUR109 Türkçe I: Yazılı Anlatım 2 0 2
BİL 111 Bilgisayar I 2 2 3
ENG 113 Yabancı Dil I 3 0 3
AİT 115 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I 2 0 2
Toplam Kredi 17 2 18

Bahar Dönemi

KODU DERSİN ADI T U K
COĞ 102 Genel Fiziki Coğrafya 4 0 4
TAR 104 Eskiçağ Tarihi ve Uygarlığı 2 0 2
FEL 106 Felsefe 2 0 2
İKT 108 Ekonomi 2 0 2
TUR 110 Türkçe II: Sözlü Anlatım 2 0 2
BİL 112 Bilgisayar II 2 2 3
ENG 114 Yabancı Dil II 3 0 3
AİT 116 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II 2 0 2
Toplam Kredi 19 2 20

İKİNCİ YIL

Güz Dönemi

KODU DERSİN ADI T U K
COĞ 201 Türkiye Fiziki Coğrafyası 2 0 2
TAR 203 İslam Öncesi Türk Tarihi ve Kültürü 2 0 2
SİY 205 Siyaset Bilimine Giriş 2 0 2
HUK 207 Temel Hukuk 2 0 2
SAN 209 Sanat ve Estetik 2 0 2
ARY 211 Bilimsel Araştırma Yöntemleri 2 0 2
EDS 213 Eğitim Bilimine Giriş 3 0 3
Toplam Kredi 19 0 15

Bahar Dönemi

KODU DERSİN ADI T U K
COĞ 202 Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya 3 0 3
TAR 204 Ortaçağ Tarihi 4 0 4
SOS 206 Antropoloji 2 0 2
SBÖ 208 Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme 2 0 2
SBÖ 210 atandaşlık Bilgisi 2 0 2
EDS 212 Türk Eğitim Tarihi 2 0 2
EDS 214 Öğretim İlke ve Yöntemleri 3 0 3
Toplam Kredi 18 0 18

ÜÇÜNCÜ YIL

Güz Dönemi

KODU DERSİN ADI T U K
SBÖ 301 Osmanlı Tarihi ve Uygarlığı I 2 0 2
COĞ 303 Türkiye Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası 2 0 2
SBÖ 305 Yeni ve Yakınçağ Tarihi 2 0 2
SBÖ 307 İnsan Hakları ve Demokrasi 2 0 2
COĞ 309 Ülkeler Coğrafyası 2 0 2
THU 311 Topluma Hizmet Uygulamaları 1 2 2
EDS 313 Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2 2 3
EDS 315 Sınıf Yönetimi 2 0 2
Toplam Kredi 15 4 17

Bahar Dönemi

KODU DERSİN ADI T U K
SBÖ 302 Osmanlı Tarihi ve Uygarlığı II 2 0 2
SBÖ 304 Sosyal Bilgilerde Sözlü ve Yazılı Edebiyat İncelemesi 2 0 2
İLT 306 İnsan İlişkileri ve İletişim 2 0 2
COĞ 310 Siyasi Coğrafya 2 0 2
EDS 312 Ölçme ve Değerlendirme 3 0 3
EDS 314 Özel Öğretim Yöntemleri I 2 2 3
EDS 316 Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi 2 0 2
SMB 318 Seçmeli I 2 0 2
Toplam Kredi 19 2 20

DÖRDÜNCÜ YIL

Güz Dönemi

KODU DERSİN ADI T U K
TAR 401 Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I 2 0 2
SBÖ 403 Sosyal Bilgiler Ders Kitabı İncelemeleri 2 2 3
SBÖ 405 Günümüz Dünya Sorunları 2 0 2
EDS 407 Özel Öğretim Yöntemleri II 2 2 3
EDS 409 Program Geliştirme 2 0 2
EDS 411 Okul Deneyimi 1 4 3
SAB 413 Seçmeli II 2 0 2
Toplam Kredi 13 8 17

Bahar Dönemi

KODU DERSİN ADI T U K
TAR 402 Türkiye Cumhuriyeti Tarihi II 2 0 2
SBÖ 404 Sosyal Proje Geliştirme 1 2 2
OKÖ 406 Drama 2 2 3
EDS 408 Rehberlik 3 0 3
EDS 410 Öğretmenlik Uygulaması 2 6 5
EDS 412 Eğitim Psikolojisi 3 0 3
SGK 414 Seçmeli III 2 0 2
Toplam Kredi 15 10 20
Genel Toplam 131 28 145

SOSYAL BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMI SEÇMELİ DERS LİSTESİ

Seçmeli Meslek Bilgisi (SMB)

KODU DERSİN ADI T U K
SMB Eğitimde Bireysel Farklılıklar 2 0 2
SMB Sosyal Bilgiler Öğrenme Düşünce Geliştirme 2 0 2
SMB Sosyal Beceri Eğitimi 2 0 2
SMB Okul Dışı Sosyal Bilgiler Öğretimi 2 0 2
SMB Sosyal Bilgiler Eğitiminde Alan Çalışması 2 0 2
SMB Eğitimde Yeni Yönelimler 2 0 2

Seçmeli Alan Bilgisi (SAB)

KODU DERSİN ADI T U K
SAB Selçuklu Tarihi 2 0 2
SAB Turizm Coğrafyası 2 0 2
SAB Çevre Sorunları Coğrafyası 2 0 2
SAB Türk Kültür Tarihi 2 0 2

Seçmeli Genel Kültür (SGK)

KODU DERSİN ADI T U K
SGK Bilimin Doğası ve Bilim Tarihi 2 0 2
SGK Türk Dünyası 2 0 2
SGK Uygarlık Tarihi 2 0 2
SGK Medya Okur Yazarlığı 2 0 2
SGK Popüler Kültür ve Yansımaları 2 0 2
SGK Yerel Tarih ve Kültür 2 0 2

DERSLERİN İÇERİĞİ VE YARARLANILACAK KİTAPLAR

Ders İçerikleri

Sosyal Bilgilerin Temelleri (2-0-2)
Sosyal bilimler” ve “sosyal bilgiler” kavramları, sosyal bilimlerde bilgi, sosyal bilimlerin temel kavramları, başlıca sosyal bilimler ve birbirleriyle ilişkileri, sosyal bilgiler programlarının geliştirilmesinde sosyal bilimlerin rolü, sosyal bilgiler öğretiminin felsefi, eğitsel ve tarihsel temelleri, sosyal bilgiler gelenekleri.

Sosyal Psikoloji (2-0-2)
Psikoloji bilimi, psikolojinin alanları, sosyal psikolojinin psikoloji içindeki yeri, sosyal psikoloji alanı ve yöntemleri, insanın doğası, toplumsallaşma, sosyal algı, tutumlar ve değişmesi, sosyal etki, grup içinde bireysel davranış, kişiler arası çekicilik ve sevgi. 

Arkeoloji (2-0-2)
Arkeolojinin tanımı, çalışma alanı, kullanılan yöntemler, arkeolojik tarihlendirme, arkeolojik buluntulardan insanlığın geçmişteki farklı deneyimlerini (barınma, beslenme, ticaret, teknoloji vs.) keşfetme; Türkiye ve dünyada ortaya çıkarılan önemli arkeolojik merkezler (Mısır, Mezopotamya, Çatalhöyük, Truva, Hattuşaş vb.); ünlü yabancı ve Türk arkeologlar ve önemli çalışmalarından örnekler.

Sosyoloji (2-0-2)
Sosyolojinin tanımı, konusu, kapsamı, sosyolojide temel kavramlar, çalışma alanları, Dünyada ve Türkiye’de sosyolojinin tarihsel gelişimi, Türkiyede ve dünyada önemli sosyologlar, sosyolojinin diğer bilimler ile ilişkisi; sosyal gruplar ve özellikleri, sosyolojide yöntem, birey toplum ilişkisi ve toplumun bireye etkisi, sosyolojik açıdan eğitim, eğitim toplum birey ilişkisi, toplumsal bir kurum olarak okul, öğretmen ve öğrencinin sosyolojik açıdan rol ve sorumlulukları, eğitimde fırsat eşitliği, sosyal hareketlilik, statü, sınıf ve tabakalaşma, kültür toplum ve medeniyet ilişkisi, güncel sosyolojik çalışmala örnekleri. 

Türkçe I: Yazılı Anlatım (2-0-2)
Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar.Anlatım: yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatım;  paragraf; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları). Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler); metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinler arası ilişkiler). Yazılı anlatım (yazılı kompozisyon: serbest yazma, planlı yazma); planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi; yazma planı hazırlama, kâğıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.

Bilgisayar I (2-2-3)
Bilişim teknolojileri, yazılım ve donanım ile ilgili temel kavramlar, genel olarak işletim sistemleri, kelime işlemci programları, elektronik tablolama programları, veri sunumu, eğitimde Internet kullanımı, bilişim teknolojilerinin sosyal yapı üzerindeki etkileri ve eğitimdeki yeri, bilişim sistemleri güvenliği ve ilgili etik kavramları

Yabancı Dil I (2-0-2)
Bu ders, üniversite öğrencilerinin kendi alanlarında yürüttükleri her türlü akademik faaliyette okuma, konuşma, dinleme ve yazma becerilerini belirli bir etkinlikte kullanabilmelerini sağlayacak biçimde tasarlanmıştır. Bu derste ilgi çekici bağlamlar yaratılarak, dilin işlekliğini artırıcı alıştırmalar verilerek, dilin gerçek iletişim becerilerinde kullanımı gösterilerek öğrencilerin dilsel ve iletişimsel yetileri geliştirilecek ve yabancı dil yeterlikleri artırılacaktır.

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I (2-0-2)
Kavramlar, tanımlar, ders yöntemleri ve kaynakların tanımı, Sanayi Devrimi ve Fransız Devrimi, Osmanlı Devleti’nin Dağılışı (XIX. Yüzyıl), Tanzimat ve Islahat Fermanı, I. ve II. Meşrutiyet, Trablusgarp ve Balkan Savaşları, I. Dünya Savaşı, Mondros Ateşkes Antlaşması, Wilson İlkeleri, Paris Konferansı, M. Kemal’in Samsun’a Çıkışı ve Anadolu’daki Durum, Amasya Genelgesi, Ulusal Kongreler, Mebusan Meclisinin Açılışı, TBMM’nin Kuruluşu ve İç İsyanlar, Teşkilat-ı Esasi Kanunu, Düzenli Ordunun Kuruluşu, I. İnönü, II. İnönü, Kütahya-Eskişehir, Sakarya Meydan Muharebesi ve Büyük Taarruz, Kurtuluş Savaşı sırasındaki antlaşmalar, Lozan Antlaşması, Saltanatın Kaldırılması.

Genel Fiziki Coğrafya (4-0-4)
Jeomorfoloji (temel jeoloji bilgileri, yeryüzü şekilleri bilgisi), hidrografya (akarsular, yeraltı suları, göller, denizler), iklim bilimi, toprak coğrafyası (oluşum, çeşitleri, dağılışı, toprak sorunları), bitki coğrafyası (yetişme ortamı şartları, dağılışı).

Eskiçağ Tarihi ve Uygarlığı (2-0-2)
Eskiçağ tarihinin kapsamı ve kaynakları; Akdeniz uygarlığının önemli merkezleri (Mezopotamya, Mısır, Yunan/Helen, Roma vs.) ve Anadolu’da kurulan uygarlıklar; diğer antik uygarlıklar; Eskiçağ uygarlıklarının insanlığın gelişimine etkileri.

Felsefe (2-0-2)
Felsefe ile ilgili temel kavramlar, felsefe ve bilim, felsefenin çalışma alanları ve sosyal bilimler içindeki rolü, başlıca felsefi akımlar; Türkiye’de ve dünyadaki düşünürlerin görüşlerinin incelenmesi, felsefi perspektifin geliştirilmesi, felsefe eğitim ilişkisi, eğitimin felsefi temelleri ve eğitim programlarına etkisi, çağdaş felsefe akımları.

Ekonomi (2-0-2)
Temel Ekonomi kavramları (ekonomi, üretim, tüketim, arz, talep, enflasyon, devalüasyon, deflasyon, mal, hizmet, yatırım, girişimcilik vb. kavramlar ve güncel hayatla ilişkileri), ekonomik sistemler, ile ilgili kurumlar, ekonomik yaşama fikri ile toplumsal gelişme arasındaki ilişkiler.

Türkçe II: Sözlü Anlatım (2-0-2)
Sözlü dilin ve sözlü iletişimin temel özellikleri. Sözlü anlatım; konuşma becerisinin temel özellikleri (doğal dili ve beden dilini kullanma); iyi bir konuşmanın temel ilkeleri; iyi bir konuşmacının temel özellikleri (vurgu, tonlama, duraklama; diksiyon vb.). Hazırlıksız ve hazırlıklı konuşma; hazırlıklı konuşmanın aşamaları(konunun seçimi ve sınırlandırılması; amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi, planlama, metni yazma; konuşmanın sunuluşu). Konuşma türleri:(karşılıklı konuşmalar, söyleşi, kendini tanıtma, soruları yanıtlama, yılbaşı, doğum, bayram v.b. önemli bir olayı kutlama, yol tarif etme, telefonla konuşma, iş isteme, biriyle görüşme/röportaj yapma, radyo ve televizyon konuşmaları, değişik kültür, sanat programlarına konuşmacı olarak katılma v.b.). Değişik konularda hazırlıksız konuşma yapma, konuşma örnekleri üzerinde çalışmalar ve sözlü anlatım uygulamaları, konuşmalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.

Bilgisayar II (2-2-3)
Bilgisayar destekli eğitim ile ilgili temel kavramlar, öğeleri, kuramsal temelleri, yararları ve sınırlılıkları, uygulama yöntemleri, bilgisayar destekli öğretimde kullanılan yaygın formatlar, ders yazılımlarının değerlendirilmesi ve seçimi, uzaktan eğitim uygulamaları, veri tabanı uygulamaları, bilgisayar ve internetin çocuklar/gençler üzerindeki olumsuz etkileri ve önlenmesi.

Yabancı Dil II (3-0-3)
Bu ders, üniversite öğrencilerinin kendi alanlarında yürüttükleri her türlü akademik faaliyette okuma, konuşma, dinleme ve yazma becerilerini belirli bir etkinlikte kullanabilmelerini sağlayacak biçimde tasarlanmıştır. Bu derste öğrencilerin “Yabancı Dil I” dersinde kazandıkları bilgi ve becerilerin bir üst seviyeye çıkartılması hedeflenmelidir. Bu yapılırken ilgi çekici bağlamlar yaratılmasına, dilin işlekliğini artırıcı alıştırmalar yapılmasına, dilin gerçek iletişim becerilerinde kullanılmasına ve bu yolla öğrencilerin dilsel ve iletişimsel yetileri ile yabancı dil yeterliklerinin artırılmasına özen gösterilmelidir.

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II (3-0-3)
Siyasi alanda yapılan devrimler, siyasi partiler ve çok partili siyasi hayata geçiş denemeleri, hukuk alanında yapılan devrimler, toplumsal yaşayışın düzenlenmesi, ekonomik alanda yapılan yenilikler. 1923-1938 Döneminde Türk dış politikası, Atatürk sonrası Türk dış politikası, Türk Devriminin İlkeleri: (Cumhuriyetçilik, Halkçılık, Laiklik, Devrimcilik, Devletçilik, Milliyetçilik). Bütünleyici ilkeler. 

Türkiye Fiziki Coğrafyası (2-0-2)
Türkiye’nin jeolojik yapısı, jeomorfolojik özellikleri, akarsular, göller ve denizler, iklimi, toprakları ve korunması, Türkiye bitki örtüsü, doğal hayvan toplulukları.

İslam Öncesi Türk Tarihi ve Kültürü (2-0-2)
İslam öncesi kurulan Türk devletlerinin tarihi: (Orta Asya’da kurulanlar, Orta Asya dışında kurulanlar), İslamiyet öncesi Türk toplumlarında kültür ve uygarlık.

Siyaset Bilimine Giriş (2-0-2)
Temel kavramlar, konusu, yöntemi, diğer bilim dallarıyla ilişkisi, siyasetin psikolojik, sosyal ve ekonomik temelleri, siyasal kurumlar, iktidar ve devlet, siyasal sistem ve rejimler, siyasal katılım, siyasal partiler, baskı ve çıkar grupları, kamuoyu, propaganda.

Temel Hukuk (2-0-2)
Temel hukuk kavramlar, toplumsal düzen ve hukuk kuralları, hukuki olaylar ve hukuki işlemler, hukuk sistemi, Türk hukuk sisteminin tarihsel gelişimi ve günümüzdeki yapısı, eğitim-hukuk ilişkileri. 

Sanat ve Estetik (2-0-2)
Sanat ve estetik konusunda temel kavramlar; kişilerin zihinsel, duygusal ve devinimsel gelişiminde sanatın ve sanat eğitiminin yeri ve önemi; yaratıcılık sanat ve estetik duyarlılık  eğitimle sanat arasındaki ilişki, dünyada ve Türkiye’de sanatın gelişimi, sanatın kültürle ilişkileri, sanat eğitiminde tarihi mekanların kullanımı ve müzelerin önemi.

Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2-0-2)
Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.

Eğitim Bilimine Giriş (3-0-3)
Eğitimin temel kavramları, eğitimin diğer bilimlerle ilişkisi ve işlevleri (eğitimin felsefi, sosyal, hukuki, psikolojik, ekonomik, politik temelleri), eğitim biliminin tarihsel gelişimi, eğitim biliminde araştırma yöntemleri, Türk Milli Eğitim Sisteminin yapısı ve özellikleri, eğitim sisteminde öğretmenin rolü, öğretmenlik mesleğinin özellikleri, öğretmen yetiştirme alanındaki uygulamalar ve gelişmeler.

Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya (3-0-3)
Nüfus, yerleşme, göçler, diller, dinler, ırklar, kültürlerin yeryüzüne dağılışı. Tarım coğrafyası, hayvancılık, ormancılık, madenler ve enerji kaynakları, sanayi coğrafyası, dünya gıda kaynakları, ticaret, turizm.

Antropoloji (2-0-2)
Antropolojinin tanımı ve kapsamı, çalışma alanları, yöntemi; antropolojinin gündelik yaşamla ilişkisi; ilk insanlar ve modern insanın ortaya çıkışı, insanoğlunun geçim şekillerinin evrimi; akrabalık sistemleri ve sosyal örgüt, siyasal örgütlenmelerin ortaya çıkışı, toplumsal tabakalaşma, toplumsal cinsiyet, din, dil, birey ve kültür gibi antropolojinin çalışma konuları; ülkemiz ve dünyadan belli başlı antropologlar, bunların çalışma alanları ve çalışmalarından örnekler.

Ortaçağ Tarihi (4-0-4)
İslamiyet’in doğuşu; Arap-İslam Devletleri (Dört Halife Dönemi, Emeviler, Abbasiler); Türk-İslam Devletleri (İdil Bulgarları, Karahanlılar, Gazneliler, Selçuklular ve varisleri); İslam Uygarlığı (Arap-Türk-Fars kültürlerinin İslam uygarlığına katkıları); Batı Dünyası ve Uygarlığı; Hıristiyanlığın doğuşu, yayılışı ve Batı dünyasına etkileri; Bizans Tarihi. 

Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme (2-0-2)
Geçmişte ve günümüzde bilim ve teknoloji ilişkisi, bilim ve teknolojinin sosyal değişime etkileri, insanlığın ortak bilim mirası, ünlü Türk ve yabancı bilim adamları, doku ve organ nakli, nano-teknoloji, gen teknolojisi gibi çağdaş bilimsel gelişmelerin yaşama etkisi, Türk Patent Enstitüsü, telif ve patent hakları, uzay ve havacılık çalışmaları.

Vatandaşlık Bilgisi (2-0-2)
İnsan ve toplum, toplum hayatını düzenleyen kurallar; aile, okul ve çevrede demokratik hayat; devlet ve devlet şekilleri; tarihsel süreç içinde egemenlik anlayışının evrimi; temel hak ve ödevler; anayasa, anayasal kurumlar, anayasal yaşam; Türk devlet geleneği, Türkiye Cumhuriyeti’nin temel nitelikleri ve yapısı.

Türk Eğitim Tarihi (3-0-3)
Eğitim, Eğitim – Tarih ilişkisi, Türk tarihi boyunca eğitim kurumu ve özellikleri.

Öğretim İlke ve Yöntemleri  (3-0-3)
Öğretimle ilgili temel kavramlar, öğrenme ve öğretim ilkeleri, öğretimde planlı çalışmanın önemi ve yararları, öğretimin planlanması (ünitelendirilmiş yıllık plan, günlük plan ve etkinlik örnekleri), öğrenme ve öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve teknikleri,  bunların uygulama ile ilişkisi, öğretim araç ve gereçleri, öğretim hizmetinin niteliğini artırmada öğretmenin görev ve sorumlulukları, öğretmen yeterlikleri.

Osmanlı Tarihi ve Uygarlığı I  (2-0-2)
Osmanlı devletinin kuruluşundan (1299) Küçük Kaynarca Antlaşması’na (1774) kadar Osmanlı İmparatorluğunun, siyasi, kültür ve uygarlık tarihi. 

Türkiye Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası (2-0-2)
Nüfus ve özellikleri, göçler, nüfus sayımları, yerleşme, kentleşme ve sorunları, kentlerin sınıflandırılması. Tarım, hayvancılık, ormancılık, madenler ve enerji kaynakları, sanayi, ulaşım, ticaret, turizm.

Yeni ve Yakınçağ Tarihi  (2-0-2)
1453’den 1914’e kadar Avrupa’da meydana gelen önemli siyasi ve sosyal gelişmeler (coğrafi keşifler, Rönesans ve Reform, Aydınlanma, Fransız İhtilali, Sanayi Devrimi, sömürgecilik), bu süreçte Osmanlı İmparatorluğu dışındaki Türk Dünyası’nda ortaya çıkan siyasi, ekonomik, kültürel ve sosyal gelişmeler; aynı dönemde dünyanın bazı bölgelerinde yaşanan önemli gelişmeler (Japonya’nın yükselişi, Amerikan Bağımsızlık Savaşı vb.)

İnsan Hakları ve Demokrasi (2-0-2)
İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihi gelişimi; demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramları, farklı demokrasi anlayışları, demokratik kültür, okulda ve ailede demokrasi, demokratik yurttaşlık; haklar ve özgürlükler, çocuk ve kadın hakları, insan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslar arası düzenlemeler (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi vb.); insan hakları alanında yaşanan temel sorunlar, insan hakları ve demokrasi eğitimi.

Ülkeler Coğrafyası  (2-0-2)
Kıtalar (Asya, Avrupa, Afrika, Okyanusya, Kuzey ve Güney Amerika ve Antartika). Ülkeler  (Balkan ülkeleri)

Topluma Hizmet Uygulamaları (1-2-2)
Topluma hizmet uygulamalarının önemi, toplumun güncel sorunlarını belirleme ve çözüm üretmeye yönelik projeler hazırlama, panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere izleyici, konuşmacı yada düzenleyici olarak katılma, sosyal sorumluluk çerçevesinde çeşitli projelerde gönüllü olarak yer alma, topluma hizmet çalışmalarının okullarda uygulanmasına yönelik temel bilgi ve becerilerin kazanılması.

Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (2-2-3)
Öğretim Teknolojisi ile ilgili kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim teknolojilerinin öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, okulun ya da sınıfın teknoloji ihtiyaçlarının belirlenmesi, uygun teknoloji planlamasının yapılması ve yürütülmesi, öğretim teknolojileri yoluyla iki ve üç boyutlu materyaller geliştirilmesi öğretim gereçlerinin geliştirilmesi (çalışma yaprakları, etkinlik tasarlama, tepegöz saydamları, slaytlar, görsel medya (VCD, DVD) gereçleri, bilgisayar temelli gereçler), eğitim yazılımlarının incelenmesi, çeşitli nitelikteki öğretim gereçlerinin değerlendirilmesi, İnternet ve uzaktan eğitim, görsel tasarım ilkeleri, öğretim materyallerinin etkinlik durumuna ilişkin araştırmalar, Türkiye’de ve dünyada öğretim teknolojilerinin kullanım durumu. 

Sınıf Yönetimi (2-0-2)
Sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramlar, sınıf içi iletişim ve etkileşim, sınıf yönetiminin tanımı, sınıf yönetimi kavramının sınıfta disiplini sağlamadan farklı yanları ve özellikleri, sınıf ortamını etkileyen sınıf içi ve sınıf dışı etkenler, sınıf yönetimi modelleri, sınıfta kurallar geliştirme ve uygulama, sınıfı fiziksel olarak düzenleme, sınıfta istenmeyen davranışların yönetimi, sınıfta zamanın yönetimi, sınıf organizasyonu, öğrenmeye uygun olumlu bir sınıf ortamı oluşturma (örnekler ve öneriler). 

Osmanlı Tarihi ve Uygarlığı II  (2-0-2)
Küçük Kaynarca Antlaşması’ndan (1774) Osmanlı imparatorluğunun yıkılışına kadar(1922)  siyasi, kültür ve uygarlık tarihi. 

Sosyal Bilgilerde Sözlü ve Yazılı Edebiyat İncelemesi (2-0-2)
Edebi metinler ve türleri;  mitler, destanlar, efsaneler, seyahatnameler, siyasetnameler, menakıpnameler, gazavatnameler, tarihi romanlar masallar, hikâyeler, türküler, kâşif günlükleri, şiirler, anılar, denemeler, hikâyecikler (anekdotlar), biyografiler, mektuplar vb.nin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılması.

İnsan İlişkileri ve İletişim (2-0-2)
İnsanlar arası iletişim (ailede, okulda, alışverişte, iş yerlerinde, vb.); etkin konuşma ve dinleme; beden dili; hak ve sorumluluklar; değer yargıları ve iletişimdeki rolü.

Çağdaş Dünya Tarihi (2-0-2)
Birinci Dünya Savaşı’ndan günümüze kadar dünyada meydana gelen önemli olaylar:  I. ve II. Dünya Savaşları, Soğuk Savaş dönemi ve sonrası gelişmeler (Birleşmiş Milletler, NATO ve Varşova Paktı, AET, Avrupa Birliği, SSCB’nin dağılması, Körfez Savaşı, 11 Eylül Terör Saldırısı ve yansımaları vb.); yeni bağımsız Türk devletlerinin kuruluşu ve gelişimi.

Siyasi Coğrafya (2-0-2)
Tanımlar, siyasi coğrafya ile ilgili başlıca görüşler; siyasi coğrafyada fiziksel etkenler (konum, alan, sınırlar, yer şekilleri, iklim, sular, topraklar, doğal kaynaklar), siyasi coğrafyada beşeri etkenler (nüfus, kültür, askeri ve/veya siyasi, ekonomik topluluklar), Türkiye’nin katıldığı siyasi oluşumlar (NATO, AB), Orta Doğu ülkeleri, Balkan ülkeleri, Kafkas ülkeleri ile ilişkiler, Türk Cumhuriyetleri, sınır aşan sular, boğazlar, kıt’a sahanlığı ve Ege sorunu, OECD ülkeleri, Dünyada siyasi ve ekonomik örgütler.

Ölçme ve Değerlendirme (3-0-3)
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi, ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar, ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikler (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık), eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri, geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler), öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirme, özdeğerlendirme, tutum ölçekleri), ölçme sonuçları üzerinde yapılan temel istatistiksel işlemler, öğrenme çıktılarını değerlendirme, not verme, alanı ile ilgili ölçme aracı geliştirme.

Özel Öğretim Yöntemleri I(2-2-3)
Alana özgü temel kavramlar ve bu kavramların alan öğretimiyle ilişkisi, alanının başta Anayasa ve Milli Eğitim Temel Yasası olmak üzere yasal dayanakları, alan öğretiminin genel amaçları, kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller. İlgili Öğretim Programının incelenmesi(amaç, kazanım, tema, ünite, etkinlik, v.b.). Ders, öğretmen ve öğrenci çalışma kitabı örneklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi. 

Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi (2-0-2)
Türk eğitim sisteminin amaçları ve temel ilkeleri, eğitimle ilgili yasal düzenlemeler, Türk eğitim sisteminin yapısı, yönetim kuramları ve süreçleri, okul örgütü ve yönetimi, okul yönetiminde personel, öğrenci, öğretim ve işletmecilikle ilgili işler, okula toplumsal katılım.

Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I  (2-0-2)
1919’dan 1945’e kadar Türkiye Cumhuriyeti’nde siyasi ve toplumsal yaşam, ekonomi, eğitim ve bilim, dış politika, kültür, sağlık, spor vb. alanlarda meydana gelen gelişmeler.

Sosyal Bilgiler Ders Kitabı İncelemeleri (2-2-3)
Sosyal bilgiler alanında yazılmış öğretmen ve öğrenci çalışma kitaplarının incelenmesi

Günümüz Dünya Sorunları (2-0-2)
Doğal afetler (küresel ısınma, depremler, tsunami vb.), çevre sorunları, doğal kaynakların sınırlılığı, açlık, fakirlik, işsizlik, insan hakları, plansız nüfus artışı, ırkçılık, salgın ve bulaşıcı hastalıklar, terör gibi sorunların incelenmesi; bu sorunların çözülmesini amaçlayan ulusal ve uluslar arası kuruluşlar ile farklı yaklaşımlar.

Özel Öğretim Yöntemleri II (2-2-3)
Sosyal bilgiler eğitiminde bilgisayar ve internetten yararlanma,  grafik ve tablo okuma becerilerinin geliştirilmesi,  görsel materyal ve doküman kullanımı, Cumhuriyet ve Atatürkçülük konularının işlenmesi, sözlü tarih çalışmaları, belirli gün ve haftalardan yararlanma, güncel olayların kullanımı ve katkıları, çevre incelemelerinin planlanması, müze eğitimi, soru sorma ve teknikleri, çağdaş değerlendirme uygulamaları.

Program Geliştirme (2-0-2)
Temel kavramlar, program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik ve toplumsal temeller ), eğitim programı tasarımı ve modeller, program geliştirme süreci (planlama, tasarı hazırlama, deneme- değerlendirme, programa süreklilik kazandırma ) , eğitim programları ile ilgili yeni yönelimler (etkin öğrenme, çoklu zeka, işbirliğine dayalı öğrenme, yaşam boyu öğrenme, yapılandırmacılık, yaratıcı düşünme, v.b.).

Özel Eğitim (2-0-2)
Özel eğitimin tanımı, özel eğitimle ilgili temel ilkeler, engelliliği oluşturan nedenler, erken tanı ve tedavinin önemi, engele bakışla ilgili tarihsel yaklaşım, zihinsel engelli, işitme engelli, görme engelli, bedensel engelli, dil ve iletişim bozukluğu olan, süregelen hastalığı olan, özel öğrenme güçlüğü gösteren, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan, otistik ve üstün yetenekli çocukların özellikleri ve eğitimleri, farklı gelişen çocukların oyun yoluyla eğitimi, özel eğitime muhtaç çocukların ailelerinde gözlenen tepkiler, ülkemizde özel eğitimin durumu, bu amaçla kurulmuş kurum ve kuruluşlar.

Okul Deneyimi (1-4-3)
Öğretmenin ve bir öğrencinin okuldaki bir gününü gözlemleme, öğretmenin bir dersi işlerken dersi nasıl düzenlediğini, dersi hangi aşamalara böldüğünü,  öğretim yöntem ve tekniklerini nasıl uyguladığını, derste ne tür etkinliklerden yararlandığını, dersin yönetimi için ve sınıfın kontrolü için öğretmenin neler yaptığını,  öğretmenin dersi nasıl bitirdiğini ve öğrenci çalışmalarını nasıl değerlendirdiğini gözlemleme, okulun örgüt yapısını, okul müdürünün görevini nasıl yaptığını ve okulun içinde yer aldığı toplumla ilişkilerini inceleme, okul deneyimi çalışmalarını yansıtan portfolyo hazırlama.

Türkiye Cumhuriyeti Tarihi II (2-0-2)
1945’dan 2000’li yıllara kadar Türkiye Cumhuriyeti’nde siyasi ve toplumsal yaşam, ekonomi, eğitim ve bilim, dış politika, kültür, sağlık, spor vb. alanlarda meydana gelen gelişmeler.

Sosyal Proje Geliştirme (1-2-2)
Sosyal bilgilerde projenin yeri ve önemi; proje türleri ve proje hazırlama aşamaları; örnek bir sosyal projenin planlanması, hazırlanması, sunumu ve değerlendirilmesi, okullarda proje yönetimi

Drama (2-2-3)
Eğitsel drama teriminin tanımı ve anlamı, benzer terimlerden (Psiko drama, Yaratıcı drama, Drama-Oyun, Drama) farkı, çocuklarla drama uygulamalarının tarihçesi, eğitsel dramanın yapısı ve uygulanma aşamaları, eğitici dramanın yaş grupları ve uygulama alanlarına göre sınıflandırılması, eğitsel drama ortamı ve öğretmen nitelikleri, eğitsel drama da özel teknikler, eğitsel dramanın değerlendirilmesi, uygulandığı alanın eğitim amaçlarına uygun eğitici drama örnekleri ve yeni örneklerin geliştirilmesi.

Rehberlik (3-0-3)
Temel kavramlar, öğrenci kişilik hizmetleri, psikolojik danışma ve rehberliğin bu hizmetler içerisindeki yeri, rehberliğin ilkeleri, gelişimi, psikolojik danışma ve rehberliğin çeşitleri, servisler (hizmetler), teknikler, örgüt ve personel, alandaki yeni gelişmeler, öğrenciyi tanıma teknikleri, rehber-öğretmen işbirliği, öğretmenin yapacağı rehberlik görevleri.

Öğretmenlik Uygulaması (2-6-5)
Her hafta bir günlük plan hazırlama, hazırlanan planı uygulama, uygulamanın okuldaki öğretmen, öğretim elemanı ve uygulama öğrencisi tarafından değerlendirilmesi, değerlendirmeler doğrultusunda düzeltmelerin yapılması ve tekrar uygulama yapılması, portfolyo hazırlama.

Eğitim Psikolojisi (3-0) 3
Eğitim-Psikoloji ilişkisi, eğitim psikolojisinin tanımı ve işlevleri, öğrenme ve gelişim ile ilgili temel kavramlar, gelişim özellikleri (bedensel, bilişsel, duygusal, sosyal ve ahlaki gelişim), öğrenmeyi etkileyen faktörler, öğrenme kuramları, öğrenme kuramlarının öğretim süreçlerine yansımaları, etkili öğrenme, öğrenmeyi etkileyen faktörler (motivasyon, bireysel faktörler, grup dinamiği ve bu faktörlerin sınıf içi öğretim sürecine etkisi). 

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMI SEÇMELİ DERS İÇERİKLERİ

Eğitimde Bireysel Farklılıklar (2-0-2)
Bireysel farklılıklar ve eğitime yansımaları, zeka ve yetenekler, ilgiler, öğrenme biçimi, ön bilgi, öğrenmede güdülenme, epistemolojik inançlar ve öz yeterlilik inançları

Sosyal Bilgilerde Öğrenme ve Düşünce Gelişimi (2-0-2)
Sosyal bilgiler alanındaki öğrenme kuramları, öğrencilerde sosyal bilim düşüncesi ve bilimsel gelişimi, çağrımsal düşünce dil ve kavram gelişimi.

Sosyal Beceri Eğitimi (2-0-2)
Sosyal davranış, sosyal zeka, sosyal beceri, sosyal beceri model ve analizleri, sosyal becerinin ölçülmesi, sosyal beceri eğitimi programları.

Okul Dışı Sosyal Bilgiler Öğretimi (2-0-2)
Sosyal bilgiler öğretiminin okul dışında nasıl ve hangi alanlarda yapılabileceği, tarihi, coğrafi ve kamuya hizmet alanlarının öğretilmesinin sosyal bilgiler açısından önemi, bu alanlara yönelik araştırma-inceleme gezileri yapılması, bu alanlara yönelik projeler yürütülmesi.

Sosyal Bilgiler Eğitiminde Alan Çalışması (2-0-2)
Veri toplama araçlarının tasarımı ve geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirliklerinin test edilmesi. Araştırma konusunun belirlenmesi, araştırma projesinin planlanması, verilerin toplanması, düzenlenmesi tablolaştırılması ve gösterimi, araştırma projesinin rapora dönüştürülmesi ve sunumu.

Eğitimde Yeni Yönelimler (2-0-2)
Çoklu zeka yapılandırılmacılık, proje tabanlı öğrenme, işbirliğine dayalı öğrenme, beyin temelli öğrenme, eleştirisel düşünme, yansıtıcı düşünme, yaratıcı düşünme, tam öğrenme, yaşam boyu öğrenme, internet temelli öğrenme, basamaklı öğretim programı ve uzaktan öğretim.

Selçuklu Tarihi (2-0-2)
Türkler tarafından Anadolu’nun fethinin gerçekleştirilmesi (Tuğrul Bey ve Alparslan zamanında fetihler), Anadolu Selçuklu Devleti (kuruluş-yükselme ve dağılma dönemleri), Anadolu Selçuklu Devleti kültür ve medeniyeti (devlet yönetimi, ordu, sosyal hayat, eğitim-kültür-sanat-din ve inanış).

Turizm Coğrafyası (2-0-2)
Turizmle ilgili temel kavramlar, tarihçesi, çeşitleri, turizmin doğal kaynakları, Türkiye turizminin genel özellikleri, turizmin organizasyonu ve gelişimi, ileriye dönük turizmi geliştirme projeleri.

Çevre Sorunları Coğrafyası (2-0-2)
Doğal çevre sorunları, depremler, toprak kaymaları, heyelanlar, sel taşkınları, kuraklık, orman yangınları, çığ düşmesi, sorunların küresel dağılımları, Türkiye çevre sorunları bölgesel dağılımları, çevresel önlemler, çevre ve ekoloji, hava kirlenmesi, su kirlenmesi, toprak kirlenmesi, biyocoğrafik kaynakların bozulması, nüfus artışı ve sorunları, kentleşme sorunları, kültürel ortam kirlenmesi, görünüm kirliliği, çöp sorunu, radyoaktif kirlenme, ses kirlenmesi, besin kirlenmesi, turizmde gelişmeye bağlı çevre sorunları, ÇED (Çevresel Etki Değerlendirmesi).

Türk Kültür Tarihi (2-0-2)
Kültür ve medeniyet kavramları, Türk Kültürü’nün tarihsel değişim ve gelişimi, kültürün başlıca öğeleri, Türk Kültürü’nün dünya kültürüne etkisi-dünya kültürleri arasındaki yeri ve önemi.

Bilimin Doğası ve Bilim Tarihi (2-0-2)
Bilimin tanımı: amaçları, özellikleri, gelişimi ve geçirdiği evreler. Bilim Tarihi: bilim felsefesi, felsefi akımlar ve bilimin gelişimine etkisi, buluşların tarihi. Epistemoloji, ontoloji: bilimsel kavramların doğası, bilgiye nasıl ulaşıldığı, bilimsel bilgi ve özellikleri. Varlık kavramı. Bilimsel yöntem: bilimsel düşünce, bilimsel sorgulama. Bilim ve toplum: bilim sosyolojisi ve antropolojisi, bilim etiği.

Türk Dünyası (2-0-2)
Türk dünyası devletleri ve topluluklarının tarihçesi, kültürel özellikleri, doğal, beşeri ve ekonomik kaynakları, Jeopolitik ve jeostratejik konumları ve önemleri, yerleşim ve sosyal hayatları vb. özellikleri

Uygarlık Tarihi (2-0-2)
Uygarlık hakkında genel bilgiler uygarlığın doğuşuna etki edecek faktörler uygarlığın temel taşları, Ortadoğu uygarlıkları (Mezopotamya), Mısır, Fenike, Anadolu, İran, Hint uygarlığı, Çin uygarlığı, Akdeniz uygarlığı, Avrupa uygarlığı, coğrafi keşifler, Rönesans, Reform, İcatlar.

Medya Okur Yazarlığı(2-0-2)
Medya ve medyanın tanımı, medya ve iletişim, medya ve toplum ilişkisi, vatandaşlık eğitiminde medyanın rolü, medya ve etik, popüler kültür ve medya, sanal dünya (internet) ve toplum.

Popüler Kültür ve Yansımaları (2-0-2)
Kültür kavramı, kitle kültürü ve kitle iletişimi, popüler kültür kavramının gelişimi, ideoloji ve popüler kültür, popüler kültür ile eleştirel yaklaşımlar. Post modernzim ve popüler kültür eğlence yaşamı ve yaşam biçimleri, popüler kültür moda ve kimlik spor, endüstri televizyon v.b.

Yerel Tarih ve Kültür (2-0-2)
Yerel tarih çalışmaları, yerel tarih kültür, ilişkisi, yerel tarihin kaynakları, sözlü kültürel öğeler ve ürünleri, genel tarih ve kültürel araştırmalar içindeki yeri ve önemi.